Springen naar inhoud

Gebruik ijzersulfaat in aquarium?

• Log in om te kunnen reageren

Power

Power

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 18:51

beste ,

Sinds een tijdje ben ik bezig met het houden van een aquarium. Voor het bemesten gebruik ik een commerciele "totaal-bemester" waar o.a. ijzer in aanwezig is.
Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om met behulp van ijzersulfaat een oplossing te maken welke de nodige ijzer bemesting geeft.

Op internet heb ik al wat lopen zoeken, maar met mijn beperkte chemie kennis kom ik niet verder dan dat ik weet hoeveel ijzersulfaat ik moet gebruiken, echter lees ik ook veel over iets dat chelaat genoemd wordt. Dit zou moeten voorkomen dat het ijzer te snel niet meer opneembaar zou zijn, zo wordt mij gezegd.

Wie kan mij een eindje op weg helpen om uit te leggen wat zo'n chelaat precies is en of dat nodig is om het ijzersulfaat (FeSO4) te kunnen gebruiken als ijzerbemesting (Fe) voor het aquarium.

Alvast dank voor de eventuele reacties.

groet

een totale noob op chemie gebied.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Labstuff

Labstuff

• >250 berichten
  • 496 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 23:22

Heb je al nagezocht of je vissen wel tegen zoveel ijzer kunnen?
Of ben je een plantenbak aan het maken :D

Power

Power

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2009 - 08:42

een mooie hoeveelheid ijzer zou rond de 0.1 - 0.5 mg/l liggen.
Dus mijn gedachte was:

Mol. massa:
Fe: 55.845 g/mol
FeSO4.7H2O (ijzersulfaat wat ik kan krijgen): 278.01456 g/mol

Als ik hier een oplossing van zou kunnen maken in water in de verhouding: 3 gram FeSO4.7H2O op 548 ml water, dan is elke 10 ml van deze mix op 110 liter aquarium water een verhoging van 0.1 mg/l Fe.

Maar ben er niet zeker van dat ik ijzersulfaat op deze manier kan gebruiken. Vandaar mijn vraag hier op dit forum.

Alvast dank voor het medenken

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2009 - 11:58

IJzer zit als ion in aquariumwatermest. IJzer kan algemeen als tweewaardig (2+) of driewaardig ion (3+) bestaan. De clou is dat alleen het 2+-ion door planten kan worden opgenomen. Helaas wordt het tweewaardig ion door oxiderende stoffen (zuurstof bijv.) makkelijk omgezet naar het 3+-ion, ook in het aquarium. Het chelaat dient er voor om die oxidatie van 2+ naar 3+ te verhinderen.

In principe kun je ijzersulfaat (FeSO4, niet Fe2(SO4)3) als bemesting toepassen. Maar het ijzer (tweewaardig in FeSO4) zal snel worden omgezet naar het driewaardige ion.

Hier staat er wat uitleg over.

Power

Power

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2009 - 12:09

Marjanne,

dank voor je uitleg, het is me wel duidelijk wat het chelaat doet en het is ook duidelijk dat dit nodig is. Is het mogelijk om zo'n chelaat zelf te maken zodat die oxidatie verhinderd wordt?

Zag wel bij een bestel shop een mix van allerlei zaken met ook ijzer daar in opgenomen waar, zo lijkt me, ook dit probleem zou moeten spelen.

Alvast dank voor de reacties.

Choba

Choba

• >250 berichten
  • 421 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2009 - 12:34

Op die website staat ook dit:

IJzer kan ook in klei worden toegediend. Er moet zich dan wel een laag vormen die verhindert dat er zuurstof in de bodem kan komen. Bacterien zetten dan Fe3+ weer om in bruikbaar Fe2+.

Zou Power gewoon roest in klei kunnen stoppen of werkt dat niet?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2009 - 20:36

Ik denk dat je dat chelaat kan maken met dinatrium EDTA. Dat moet als particulier wel te vinden zijn.

Power

Power

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2009 - 22:51

Ik denk dat je dat chelaat kan maken met dinatrium EDTA. Dat moet als particulier wel te vinden zijn.

@chemaniac: en hoe maak ik zo'n chelaat dan? ben echt een noob op dit gebied, dus ik vraag het maar gewoon.

Alvast bedankt.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 september 2009 - 00:17

Ik denk dat een kleine hoeveelheid EDTA bijmengen al voldoende is, de moleculen weten wel wat ze doen moeten :P

Power

Power

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2009 - 07:23

Ik denk dat een kleine hoeveelheid EDTA bijmengen al voldoende is, de moleculen weten wel wat ze doen moeten :P

@Fuzzwood: als de moleculen het dan maar weten komt het vast goed :)

Is EDTA ergens verkrijgbaar als particulier? En zo ja, heeft iemand een adres/linkje o.i.d.?

En hoeveel moet ik hier van gebruiken? Stel bij een gebruik 50 gram ijzersulfaat.

Veranderd door Power, 30 september 2009 - 07:37

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2009 - 11:50

Is EDTA ergens verkrijgbaar als particulier? En zo ja, heeft iemand een adres/linkje o.i.d.?

Klik, even naar edetinezuur zoeken. Je vindt er mogelijk zelfs kant-en-klare oplossingen.

Power

Power

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2009 - 13:18

Dank voor de link :) . Op internet kwam ik een stukje tegen om een ijzer oplossing te maken. Zit ik met volgede aanpak goed voor het gebruik in een plant-aquarium?

- 4 mg NaEDTA oplossen in 250ml water (dH2O)
- 3 mg FeSO4 oplossen in 250ml water (dH2O)

De NaEDTA laten koken en de FeSO4 oplossing toevoegen onder het zachtjes roeren.

Gaat dit werken? En kom ik dan weg met het gebruik van Edetinezuur (EDTA) dinatriumzout?

Alvast onwijs dank voor jullie hulp.

Power

Power

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2009 - 08:22

iemand die kan aangeven of dit goed gaat?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures