drogestof en graden brix

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

drogestof en graden brix

Beste,

is er een verband tussen droge stof gehalte en °Brix?

Voor zover ik 't weet, is droge stof gehalte niets anders dan het verschil tussen de hoeveel monster en het vochtgehalte.

En een brix meter is een refractometer dat de brekingsindex meet. in ziekenhuizen meet men de soortelijke gewicht van urine met een brixmeter. in andere artiekelen lees ik dat de brixmeter de hoeveelheid suiker in een monster aangeeft.

Wat meet een brixmeter eigenlijk precies? en hoe komt het ook dat mijn brixmeter ook een verzadigde zoutoplossing en een suiker vrije oplossing( aspartaam) een waarde geeftz?

Kan iemand me helpen met beide vragen??

Berichten: 25

Re: drogestof en graden brix

Heb vorig jaar op school met deze refractometer gewerkt, weet niet meer goed wat we toen precies toegepast hebben, maar had niks met droge stof te maken. tlijkt mij wel logisch dat als je twee dezelfde oplossingen met verschillende concentraties gaat meten met een refractometer dat je dan twee verschillende waardes krijgt, maar of je van daaruit het drogestof gehalte kan berekenen? lijkt mij twijfelachtig... maar dit zijn slechts persoonlijke bedenkingen en zeker geen wetenschappellijke talk :)

Gebruik voor de drogestofmethode toch maar de good old method met gewicht voor en gewicht na van het monster dat gedroogd wordt in de droogstoof.

Berichten: 32

Re: drogestof en graden brix

oki, maar denk je niet dat wanneer je de soortelijke massa kan aflezen dat je daaruit het aantal grammen kan afleiden?

Berichten: 306

Re: drogestof en graden brix

Om met je eerste vraag (is er een verband tussen droge stof en °Brix?) te beginnen, het antwoord daarop is:

Nee, de brix waarde geeft alleen aan hoeveel massa-procent van de vloeistof uit suiker bestaat! Er kunnen ook meerdere vaste stoffen aanwezig zijn, waardoor het % drogestof veel hoger kan zijn dan de brixwaarde.

Je tweede vraag (Wat meet een brixmeter eigenlijk precies?):

De brix-meter meet de brekingsindex, en aangezien voornamelijk suikers de brekingsindex beïnvloeden, komt dit meestal overeen met het suikergehalte!

Dit hoeft echter niet het geval te zijn, want er zijn ook andere stoffen die de brekingsindex kunnen beïnvloeden, indien deze in de matrix aanwezig zijn!

Het antwoord op jee volgende vragen (hoe komt het ook dat mijn brixmeter ook een verzadigde zoutoplossing en een suiker vrije oplossing( aspartaam) een waarde geeft?) is hiermee denk ik ook beantwoord!

Berichten: 32

Re: drogestof en graden brix

oke dan snap ik 't nu wel. is veel duidelijker geworden. dat van drogestof geld dan alleen voor een suiker oplossing.

Ik heb wel van de leverancier van de refractometer vernomen dat de Brix graad geijkt is op de grammen van gewone suiker in 100 g oplossing.

Dus de refractometer is niet echt nauwkeurig.

hartelijk dank voor je medewerking Afbeelding

Reageer