Springen naar inhoud

Correcte manier om een reageerbuis te verwarmen

• Log in om te kunnen reageren

Grover

Grover

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 19:20

Wat is nu de goede manier om een vloeistof te verwarmen en laten koken in een reageerbuis? Het gebeurt me nu vaak dat de vloeistof plotseling heftig kookt en soms zelfs de buis uit spat. Moet ik dan langzamer verwarmen? Een smallere of juist bredere buis gebruiken? De buis meer verticaal of juist meer horizontaal vastklemmen? Is er een minimum of maximum vloeistofniveau dat je veilig kunt verwarmen?

Het is me nu ook al drie keer gebeurd dat er na afloop een barst in de Fiolax reageerbuis zat. Heeft dit te maken met te snel verhitten?

Een hoop vragen, maar ik wil dit graag goed doen :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 24 september 2009 - 19:45

Een vloeistof in een reageerbuis verwarmen doe met een maximaal halfvolle buis en losjes schuddend uit de pols.
Simpeltjes maar het vergt behoorlijk wat oefening om dit goed onder de knie te krijgen.
Ook de hoogte van de vlam en de diameter van de buis spelen een rol, een kleinere vlam en een bredere buis maken het makkelijker.

Aanvulling: Pas op dat je buis niet in de binnenste kegel van een vlam brengt want daar stroomt koud gas naar binnen en krijg je extra spanning in je buis die mogelijk tot springen leidt.

Veranderd door Gerard, 24 september 2009 - 19:47

Grover

Grover

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2009 - 19:57

Ik heb inderdaad gemerkt dat een bredere buis makkelijker werkt, waarschijnlijk omdat de vloeistof dan makkelijker zijn damp kwijt kan dan in een nauwe buis. Alleen is bij dezelfde hoeveelheid vloeistof het niveau dan lager, de onderkant van de buis is dan niet helemaal rondom gevuld. Kan dit kwaad? Ik kan me zo voorstellen dat het glas recht boven de vloeistof dan eigenlijk droog verwarmd wordt.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 24 september 2009 - 20:02

Misschien glasparels of puimsteen toevoegen?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 24 september 2009 - 20:23

Het is Scott Duran glas en dat is behoorlijk bestand tegen temperatuursverschillen.
Als je reagens er tegen kan dan zal er geen probleem zijn.
O ja blijven schudden dat is de sleutel tot succes ;)

Veranderd door Gerard, 24 september 2009 - 20:25

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 26 september 2009 - 11:15

... en de opening van je afhouden voor als het toch niet goed gaat [OUCH]

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 13:47

Een vloeistof in een reageerbuis verwarmen doe met een maximaal halfvolle buis en losjes schuddend uit de pols.
Simpeltjes maar het vergt behoorlijk wat oefening om dit goed onder de knie te krijgen.

Ik vind vullen tot de helft nog wel rijkelijk veel. Goede menging is dan lastig te realiseren. ik zou zeggen, vooral voor een starter, niet meer dan een paar cm hoogte in de reageerbuis, de reageerbuis onder een hoek van pakweg 45 graden houden en dan voorzichtig in de lengte-richting van de reageerbuis heen en weer bewegen. Daarmee beweeg je de vloeistof langs de reageerbuis heen en weer. Je moet niet te zacht heen en weer bewegen, want dan mengt er niks, maar ook niet te hard, want dan klotst de vloeistof over de rand. Dit kun je droog oefenen met koud water, zonder vlam er onder.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2009 - 20:08

Standaard bij ons was, vullen met ca 2 vingers hoog ( 2 3 cm). En ietwas klotsend bewegen uit de pols ( 1 2 keer per sec.). Kwispelen noemden we dat en natuurlijk liefs via een grote houten wasknijper. Feitelijk de traagheid zijn werk laten doen en nooit op iemand (ook jezelf niet) richten.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 27 september 2009 - 10:46

Ik vind vullen tot de helft nog wel rijkelijk veel. Goede menging is dan lastig te realiseren.

Je opmerking is helemaal korrekt, maar ik zeg niet voor niets "Simpeltjes maar het vergt behoorlijk wat oefening om dit goed onder de knie te krijgen."
Ik heb in vroegere tijden veel kookproeven (tientallen per dag en telkens weken achter elkaar) gedaan op eiwit in reageerbuizen en de ervaring heeft geleerd dat maximaal halfvolle buizen goed te hanteren zijn.
Het probleem dat er voor zorgde dat we niet meer gebruikten was niet het mengprobleem maar dat je bij vollere buizen je vingers brande voor de vloeistof aan de kook was. (houten wasknijpers waren onhandig en voor beginners) ;)
Standaard was de bedoeling dat je inderdaad 2 3 cm vloeistof in je buizen had maar gezien de rare potjes en flessen ging schoot je nogal eens uit en tja je wilde liever niet naar de wasbak lopen want dat koste toch weer tijd.

Veranderd door Gerard, 27 september 2009 - 10:50

Grover

Grover

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2009 - 16:12

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Het komt in de basis dus neer op een paar cm vloeistof voorzichtig schuddend verwarmen. Maar ik heb nog twee vragen:

-Wat doen kooksteentjes precies? Zijn dat de puimsteen en glaspareltjes die FrankB noemt? In mijn oude scheikundedoos van Kosmos zat een "kookstaafje", een glasstaaf die aan n kant dicht zat en aan de andere kant een holte van ongeveer 1 cm had. Die moest je in je reageerbuis zetten als je hem ging verwarmen om de vloeistof rustiger te laten koken. Doet dit hetzelfde?

-Wat doe je het beste als je je reageerbuis aan een statief klemt? Dan kun je immers niet schudden.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 september 2009 - 16:19

Dan beweeg je de vlam overal. En het natuurlijk niet kaarsrecht in het statief zetten. Kleinere vlam eronder, en zorgen dat er wat convectie kan optreden.

Veranderd door Fuzzwood, 27 september 2009 - 17:31

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 27 september 2009 - 17:29

-Wat doe je het beste als je je reageerbuis aan een statief klemt? Dan kun je immers niet schudden.

Je zorgt dat geen kookvertraging kan optreden door glasparels, kooksteentjes of een kookstaafje in de buis te doen. De funktie van alledrie is hetzelfde.
Het verwarmen wel wat kalmer aan doen omdat je minder kontrole hebt over het verwarmen, een kleinere vlam dus.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures