thuisexperiment

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

thuisexperiment

Ik neem aan dat jullie hier al vaker vragen over gehad zouden hebben, maar heeft iemand een goed idee voor een thuisexperiment? Zelf ben ik niet in staat om aan chemacalien te komen (wel stoffen als zwakke zuren en NaCl enz).

Deze experimenten moeten echer wel enige diepgang, zo heb ik mijn vorige expermient over fluorisatie (breeklichtjes) gedaan, en dit proces uitgelegd.

Iemand nog een goed idee?

Berichten: 654

Re: thuisexperiment

Dit is wel een heel erg open verzoek. Ik vind eigenlijk elektrolyse wel één van de meest simpele experimenten terwijl het toch zeker erg interessant is. Bijvoorbeeld het maken van koperzouten of het maken van koper uit die zouten.

De gemaakte koperzouten zijn ook gelijk een opstappunt voor verdere chemie, zoals prachtig gekleurde complexen vormen (kopertetramine, diep blauw in water) of andere verbindingen (verdigris, koper(II)acetaat, groen).

Er zijn zoveel mogelijkheden :D

Berichten: 2

Re: thuisexperiment

Ik snap dat he een heel open verzoek is, maar de bedoeling is dat er iets interesants op moleculair niveau plaats vind, zoals bij fluorisatie dat de elektronen in aangeslagen toestand verkeren. Maar ik denk dat elektrolyse weer iets te ingewikeld is wat ik zoek is echt een simpel maar echter wel interesant experiment:P

Berichten: 281

Re: thuisexperiment

De volgende links zijn misschien interessant voor jou:

Thuis experimenteren

of

Experimenteren.nl

Hier kan je aan heel veel handige spullen en chemicaliën komen:

Labstuff

of

De Hekserij

Reageer