[scheikunde] Potentiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[scheikunde] Potentiometrie

Hallo,

voor school moet ik onderzoek doen naar potentiometrie. Ik heb het een en ander opgezocht op internet alleen zo heel veel snap ik er niet van. We moeten bijvoorbeeld uitleggen waarom je bij deze bepaling niet zomaar een indicator kan gebruiken. Waarom zou dat bij deze methode niet kunnen?

Ook moeten we het verloop van de verwachte titratiecurve tussen H3PO4 en NaOH uittekenen door tabel 49(De Kz-waarden) van binas te gebruiken. Snapt iemand hoe je dit moet doen?

Bedankt, Milo
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Potentiometrie

Ik vrees dat je eerst een stukje wiskunde gaat moeten doen. Je gaat een vergelijking moeten opstellen die de pH weergeeft als functie van het toegevoegde volume NaOH.

Kan je de pH berekenen van een oplossing van H3PO4?

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Potentiometrie

"We moeten bijvoorbeeld uitleggen waarom je bij deze bepaling niet zomaar een indicator kan gebruiken. Waarom zou dat bij deze methode niet kunnen?"

Antwoord: Elke indicator heeft een specifiek omslagtraject!

Uitleg: Bij elke titratie moet je kijken naar de Kz-waarde van het zuur, deze geeft

namelijk indirect de pH-waarde aan waarbij het omslagpunt van de titratie

zal liggen (pH = 14 - pOH; pH = pKz of pOH = pKb)

Op basis van de pH van het verwachte omslagpunt, zoek je een indicator

die bij het begin van de titratie een andere kleur heeft dan wanneer er

omslag plaatsvindt bij de desbetreffende pH!

Voorbeelden: http://www.clzscheikunde.nl/V6%20indicator...20titratie.html

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [scheikunde] Potentiometrie

Hallo,

bedankt voor jullie tips/antwoorden. Ik heb er nog eens goed over nagedacht en volgens mij snap ik het nu allemaal!

Super bedankt!

Milo
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Reageer