Ph in het bloed

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Ph in het bloed

Ik ben bezig met een project op school waarbij we een aantal analyse technieken moeten uittesten.

We hebben een casus gekregen en daarbij is de ph van het slachtoffer (deze is overleden) 7,53 dat is dus hoger dan gemiddeld 7,35-7,45 nou zou ik graag willen weten hoe de ph hoger kan worden in het bloed.

We hadden al een aantal dingen bekeken bv dat het bicarbonaat (de bloed buffer) als die lager is. Het gevolg daarvan is echter dat het bloed zuurder word en dit klopt dan niet met onze gegevens.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Berichten: 27

Re: Ph in het bloed

misschien is het handig om eerst het bloed te centrifugeren zodat je een scheiding krijgt van serum, witte bloedcellen en rodebloedcellen en daar eens de ph van te bepalen om te kijken wat er afwijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ph in het bloed

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Ph in het bloed

Ik moet denken aan de film 'Outbreak'.

Iedereen ging dood aan het virus behalve een alcoholist en een huilende baby (veel CO2 uitstoot).

Blijkt dat in die twee gevallen de pH van het bloed dermate veranderde dat het virus niet kon gedijen.

Berichten: 740

Re: Ph in het bloed

Te veel rennie's gebruikt tegen brandend maagzuur ;)

Hyperventilatie kan idd een goede oorzaak zijn, als een overleden persoon onder verdachte omstandigheden is overleden. Dit kan je krijgen door paniek aanvallen, stress etc.

Berichten: 365

Re: Ph in het bloed

google eens op phbufferwerking bloed

je zal dan vinden dat zowel de longen als nieren invloed hebben op de pH en beide werken niet meer bij een overleden persoon..

hopelijk kun je hier wat mee

Berichten: 14

Re: Ph in het bloed

bedankt voor alle reactie's! Hiermee gaan wij weer even verder puzzelen!

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Ph in het bloed

Misschien wat laat, maar het heeft wellicht zin om in eerste instantie onderscheid te maken tussen metabole en respiratoire alkalose.

Als de pH van het bloed te hoog is kan dat komen omdat er ófwel te weinig CO2 in het bloed zit ófwel te veel HCO3-. Deze horen normaliter zodanig met elkaar in evenwicht zijn dat de pH 7.4 is.

De twee vormen van alkalose hebben verschillende oorzaken.

Reageer