Opnieuw: Picrinezuur

Moderator: Astro

Reageer

Opnieuw: Picrinezuur

http://www.readmetro.com/media/archive_pdf...etroHolland.pdf


blz. 7


Is er eindelijk een school in het nieuws die weet hoe er mee omgegaan moet worden, is er een TOA die er alsnog een hoop kabaal van moet maken. Nu heb ik zelf geen TOA opleiding gedaan, maar ik neem aan dat men verteld wordt dat paniek altijd voorkomen moet worden? En weten die kerels van de EOD niet dat het gevaar meevalt zolang het in goede handen bewaart wordt tot afvoer?

Berichten: 1.816

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Misschien moeten we de naam maar veranderen in paniekzuur en het daarbij laten.
LiA

Berichten: 3.145

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Dit is inderdaad echt erg. In het Nederlands Dagblad stond een vrij groot artikel over deze affaire. In het artikel werd ook geopperd om practica scheikunde niet met echte stoffen te doen, maar computerbased te maken d.m.v. interactieve videos en simulaties van reacties. Op die manier worden risico's vermeden en zit je ook niet meer met opslag van potentieel gevaarlijke stoffen.


Laten we dit maar zo snel mogelijk invoeren, dan hebben we ook geen last meer van paniekzuur, angstchloraat en gevaarnitraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Jep en met inepte mensen die geeneens meer nauwkeurig kunnen afwegen.

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Afijn, de conclusie is weer overduidelijk: de scheikundige kennis van het grootste deel van NL is onder de maat...

Berichten: 2.337

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Afijn, de conclusie is weer overduidelijk: de scheikundige kennis van het grootste deel van NL is onder de maat...
Gelukkig is er Belgïe nog. ;) Nee grapje.


Op mijn oude school is het na schooltijd zonder enige paniek verwerkt en het komt hier ook niet meer in het nieuws. Evacuaties en dergelijke zijn toch echt absurd? :lol:

Als men hier ergens een plaatje 'eternit' vindt komt DOVO ook af met van die rare witte pakken met gasflessen aan, om toch zeker geen picogram asbest in te ademen. :P

Berichten: 27

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Ik weet ook nog wel waar het staat maar dat betekent niet dat je in paniek moet raken ofzo we hebben een bedrijf gebeld die dat vervoerd maar als het picrinezuur onderwater staat is het toch niet zo heel erg gevaarlijk?

Berichten: 87

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Het is inderdaad zolang het "nat" is vrij ongevaarlijk.

Maar je moet het wel nat houden, als het opdroogt bestaat er een kans dat er kristallen tussen de pot en de deksel komen. Wanneer je dan de deksel opendraait kan het spul ontploffen.

Wij hebben zelf picrinezuur, opgelost in acetonitril, in de koelkast staan en we controleren regelmatig of het nog nat is.

Wat er bij die school gebeurd is, is een typisch voorbeeld van slechte communicatie.

Berichten: 243

Re: Opnieuw: Picrinezuur

Sowieso, als het al uitgedroogd is staat het vaak al jaaaaaaren in de kelder van zo'n school. Die dag dat ze het vinden zou het in ene spontaan ontploffen? Gewoon ontruimingsdienst bellen en verder niet al te druk over maken lijkt mij :lol:

Reageer