Geneest God mensen?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 3.145

Re: Geneest God mensen?

Degene die hier de felste 'evangelist' is is Nikos. Zelden kom ik zulke felle verkondigers van de 'waarheid' tegen :P . Misschien kan de Taliban bij Nikos in de leer om technieken te leren om hun 'waarheid' bij alle anderen er in te rammen :twisted: .

----------------------------------------------------------------------------

De gedachte van iet is een heel interessante. Ik kan me heel goed voorstellen dat er ooit methoden komen om meer waar te nemen dan we nu kunnen. Misschien zal onze eigen geest ooit meer kunnen dan wat er nu mogelijk is, al dan niet m.b.v. hulpmiddelen. Het blijft natuurlijk heel speculatief en dat geef ik dan ook onmiddelijk toe, maar toch wil ik zoiets niet voor onmogelijk houden. Ik zeg het maar zo, er is meer tussen hemel en aarde dan wat wij op dit moment waarnemen (al dan niet direct met onze eigen zintuigen of met behulp van geavanceerde apparatuur).
Weet dat het een goddelijke wetmatigheid is, dat als een dienaar van God aan God de eer van het wonder, teken of de kracht niet geeft, dat Hij hem Zelf uit zijn aanstelling zal ontslaan. God zal dan geen krachten meer door die dienaar doen en doorgaans komt er en hoop ellende op die mens neer.
Spidey, dit is heel goed verwoord. Inderdaad, iemand die zichzelf de eer geeft bij een of andere genezingssessie zal uiteindelijk ten val komen. Dat is niet van God.

Berichten: 132

Re: Geneest God mensen?

Nikos schreef:(...)Kan je alleen met voorbeelden uit een boek komen? Want ik ken heel veel boeken waarin staat dat god niet bestaat.

Kom eens met de realiteit. Had je het net zelf over en dan kom je met een sprookje uit een boek. (...)
1. De Bijbel is Gods Woord en daarmee voor ca. 1 000 000 000 christenen op deze wereld geen sprookjesboek, maar een soort synopsis van Gods geopenbaarde wil. De daarin vastgelegde dingen zeggen iets over wie God is en hoe Hij met de mensen wil omgaan en hoe wij deel kunnen krijgen aan de zegeningen die Hij ons wil geven. Om die reden is wat daar staat dus het juiste antwoord op je aantijging dat God kleurlingen zou haten. Zo laat Hij zichzelf niet zien.

2. Voorbeelden die ook in jouw realiteit horen: de gemeentes waar ik kom bestaan voor een ruim deel uit niet-blanken. Ook deze worden door God genezen van ziektes. Ook dezen staan in bedieningen en bedelen in die bediening genade van God (zoals bijvoorbeeld genezing) aan anderen. Ook dezen profeteren. Ook dezen onderwijzen. God gebruikt ze. Realiteit van hier en nu.
alle 'bovennatuurlijke' zaken zijn naar naar mijn idee de zaken waar wij nog geen verklaring voor hebben kunnen vinden omdat wij daarvoor de zintuigen danwel 'meetapparatuur' missen.
Of de wil om naar een verklaring te zoeken. Met name bij het gebrek aan algemene acceptatie van parapsychologisch onderzoek komt dat sterk naar voren.

Verder sluit ik me bij woelen's commentaar aan.
En een zieke christen kan wel met een vingerknip worden genezen?
Sterker nog: er worden ook zieke moslims genezen. Gevolg daarvan is doorgaans wel dat ze zich bekeren tot het christendom. :D

En ten aanzien van de honger in bijvoorbeeld derde wereldlanden -- God is in staat om en keer te brengen in dit lot. Maar ook daarvoor bestaan weer de geijkte kanalen. Er is terdege een verschil tussen genezing van 1 mens en genezing van een hele gemeente (ongeveer 3 ordes van grootte). Aldus is het ook voor dit soort mega problemen. Mega problemen vereisen een mega aanpak. En als wij mensen niet handelen (want daartoe heeft God ons beopdracht) dan verandert er NIETS!

Een druppel zoutzuur lost ook niet een kilo ijzer op. En wat je met je opmerking beweert is dat dat wel zou moeten.

Berichten: 9

Re: Geneest God mensen?

zowel geloof, parapsychologisch onderzoek of bv.vergevorderde natuurkunde zijn verschillende benaderingen om verklaringen te zoeken voor het bovennatuurlijke.

men sluit zich aan bij de verklaringen die diegene het meeste aanspreekt.

Berichten: 374

Re: Geneest God mensen?

spidey schreef: En ten aanzien van de honger in bijvoorbeeld derde wereldlanden -- God is in staat om en keer te brengen in dit lot. Maar ook daarvoor bestaan weer de geijkte kanalen. Er is terdege een verschil tussen genezing van 1 mens en genezing van een hele gemeente (ongeveer 3 ordes van grootte). Aldus is het ook voor dit soort mega problemen. Mega problemen vereisen een mega aanpak. En als wij mensen niet handelen (want daartoe heeft God ons beopdracht) dan verandert er NIETS!

Een druppel zoutzuur lost ook niet een kilo ijzer op. En wat je met je opmerking beweert is dat dat wel zou moeten.
Beetje vreemd.

God kan wel christenen 1 voor 1 genezen maar geen arme kindertjes met aids 1 voor 1 genezen?

En de machtige oppergod kan wel het hele universum schapen maar niet een bevolkingsgroep die het zeer slecht heeft?

En woelen ik ben geen evangelist want ik kom geen goede boodschap brengen/opleggen. God doet echt niks goed hier.

Berichten: 27

Re: Geneest God mensen?

Z4x schreef: Je zou kunnen zeggen dat als mensen in een god geloven ze rustiger en met minder stress leven en daardoor sneller genezen. Dus meer psychologisch en indirect.

Sommige mensen leven gewoon gelukkiger als ze al dat onduidelijke en rare in de wereld kunnen verplaatsen naar één persoon/object, een god.
helemaal mee eens 8-)

Berichten: 3.145

Re: Geneest God mensen?

En woelen ik ben geen evangelist want ik kom geen goede boodschap brengen/opleggen. God doet echt niks goed hier.
Goed lezen is ook niet jouw sterkste punt... Probleem met jou is dat je zo hard schreeuwt dat je niet meer hoort wat anderen proberen te zeggen.

Jij schreeuwt om een antwoord, stopt ondertussen je oren dicht met je eigen vooroordelen en schreeuwt vervolgens nog harder om een antwoord op de zelfde vraag. Tja... zo kom je niet verder, niet in deze discussie, maar ook niet in het echte leven Afbeelding .

Berichten: 374

Re: Geneest God mensen?

Ik schreeuw niet, ik type.

En ik lees echt wel wat anderen typen. Maar ik ben niet zo dom om het allemaal maar aan te nemen.

Berichten: 3.145

Re: Geneest God mensen?

Ook nog weinig voorstellingsvermogen, natuurlijk type jij, maar dat typen van jou is toch werkelijk niks anders dan virtueel schreeuwen.
En ik lees echt wel wat anderen typen. Maar ik ben niet zo dom om het allemaal maar aan te nemen.
Oei, dat is wel heel erg dom :lol:

Maar nu even serieus, wil jij echt discussieren of wil je alleen maar 'evangeliseren'? Volgens mij snap je het nog niet helemaal. Denk jij echt dat ik verwacht dat iedereen die hier mijn epistels leest deze direct zal aan nemen? Dacht het toch niet he?? Maar daarom kun je wel met elkaar van gedachten wisselen en je hoeft het echt niet eens te zijn met anderen. Ik ben het ook niet helemaal eens met Spidey, Chemaniac en anderen die hier wat hebben geschreven, maar dat hoeft toch ook niet? Jouw manier van reageren is echter erg kinderachtig vergeleken met hoe anderen hier reageren en je moet toch wel een een grote bret voor je kop hebben dat je dat nog steeds niet ziet. Ook niet-gelovigen (Chemaniac, Beryllium) ergeren zich aan jouw manier van doen, want dat heeft niks meer met discussieren van doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Geneest God mensen?

Precies Wilco.

Kijk Nikos, ik ben zelf atheïst. Wat niet wil zeggen dat ik overal een verklaring voor heb, want ik erken wel dat de wetenschap ook maar tot een bepaald punt kan kijken.

Maar uit een puur menselijke interesse ben ik wel geïntereseerd in hoe anderen erover denken. Of ze me kunnen overtuigen, dat denk ik niet zozeer; maar dat zal ook niet wederzijds zijn.

Het punt is, is dat je je eigen zienswijze superieur acht en daarbij de stoomwals niet schuwt. In plaats van dat je de god van een ander een ***************** noemt (if you get my drift) kun je ook zeggen: 'ik zie dat anders, want als zus-en-zo dan dit-en-dat'. Je komt dan prettiger, serieuzer en volwassener over.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 374

Re: Geneest God mensen?

Ik begrijp het, sorry dat ik *** woorden gebruiken.

Maar kan me gewoon kwaad maken dat gelovigen zoveel goeds in god zien en dat hij mensen kan genezen zonder te kijken naar derde wereld landen.

En dan gaan ze dingen uit de bijbel halen van god genas deze zwarte enz. zonder te kijken hoe de wereld nu is. Ze nemen gewoon aan dat wat in de bijbel staat waar is.

Berichten: 3.145

Re: Geneest God mensen?

Sorry hoor, maar dan ligt het probleem toch echt bij jou. Jij maakt je kwaad omdat ik in God geloof en de bijbel als een door God geinspireerd boek zie? Als jij je daar kwaad over kunt maken dan ga jij nog een heel erg moeilijk leven tegemoet.

Er zijn vele vele mensen die over essentiele zaken anders denken dan jij en dan heb ik het echt niet alleen over het geloof maar over van alles en nog wat dat van belang is voor ons leven. Such is life! Jij gaat je in de toekomst dan nog wel erg vaak opwinden.

Jij mag jezelf kwaad maken als anderen jou proberen hun mening op te dringen door dwang of macht, maar daar is hier absoluut geen sprake van. Ik geloof het mijne en vertel er van en jij gelooft het jouwe en mag daar van vertellen. Even goede vrienden, ja toch?

Berichten: 374

Re: Geneest God mensen?

Ik maak me niet kwaad dat mensen in een god geloven.

Wel dat ze zeggen dat god mensen kan genezen zonder verder te kijken in de wereld.

Berichten: 2.337

Re: Geneest God mensen?

Nikos schreef: Ik maak me niet kwaad dat mensen in een god geloven.

Wel dat ze zeggen dat god mensen kan genezen zonder verder te kijken in de wereld.
Wel hoe denken de meesten hier dat God mensen geneest.

Wel kijk, ik zelf geloof niet in een God zoals die in de bijbel word beschreven, toch ben ik ervan overtuigd dat religie dus een god mensen kan "genezen" en inspireren. Het is maar hoe je genezen definieert. Ik geloof niet dat God in de hemel aan het toekijken is en zegt: hé die is terminaal kankerpatïent maar blijft toch bidden, die zal ik even volledig genezen. Nee op die manier genezen zal het niet zijn. Maar denk even aan mensen met problemen als een bepaalde verslaving. alcoholverslavingen, ja zelfs ook drugsverslaafden. Het vergt ongetwijfeld heel veel moeite om af te kicken en zonder enige steun zal niemand er in slagen, maar niet iedereen kan steun vinden bij familie en vrienden, sommige mensen zoeken steun in iets 'religieus'. Godsdienst kan hier toch ongetwijfeld een uitkomst bieden? Of heb je liever dat deze mensen hun toevlucht zoeken in dure telelijnen waar mensen hun horoscoop te horen krijgen enzoverder? Kan godsdienst dan niet nuttig zijn? Alles of toch wel heel veel wat hier gezegd wordt is aan de realiteit gelinkt.

Geloof inspireert ook veel mensen hier om iets voor de derde wereld te doen.

Waarom zijn en blijven de mensen uit derde wereldlanden zo gelovig? Omdat ze er steun van krijgen.

Het is misschien heel hypocriet van mij, maar ik kan mij goed inbeelden dat wanneer ik in een heel moeilijke situatie zal komen ik ook steun zal zoeken in God. Ik zal ook bidden voor een betere toekomst voor mij en voor velen anderen die ook in een moeilijke situatie zitten.

Ben je er nog steeds van overtuigd dat geloof enkel slecht doet?

Ok er zijn veel godsdienst oorlogen maar daar heeft geloof niks mee te maken, dat zijn mensen die zo overtuigd zijn van hun visie, die hun visie zo superieur vinden, ja die mensen vormen een bedreiging voor de wereld en die moeten dringend van mening veranderen.

Berichten: 3.145

Re: Geneest God mensen?

Wel dat ze zeggen dat god mensen kan genezen zonder verder te kijken in de wereld.
Dit is een uitspraak van jou. Wie kijkt er niet verder dan zijn neus lang is? Jij beschuldigt mensen van iets dat je niet hard kunt maken.

En zelfs al zou ik zeggen dat God mensen kan genezen zonder dat ik verder kijk dan mijn neus lang is? Dan is dat toch zo? Maak je je daarom boos? Dan is dat toch mijn probleem? Ik leg je ook dan helemaal niets op en verlang ook helemaal niets van jou, noch oefen ik enige dwang uit op jou. Dus waar heb je het over? Het probleem zit dan tussen jouw oren en bestaat niet echt. Je mag het er niet mee eens zijn en dat mag je ook laten weten, maar dat is wel wat anders dan er boos over worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Geneest God mensen?

Persoonlijk denk ik niet zozeer dat God hier de genezende factor is, maar het geloof erin.

In analogie: het is inmiddels wel door iedereen geaccepteerd dat als kinderen die langdurig in het ziekenhuis verblijven, en hun toestand het toelaat, ze 1 of een paar keer per week hun huisdier of een ander dier mogen aaien, verzorgen, knuffelen enzovoorts, het genezingsproces wordt versneld.

Ik zie dat als een deels zelfhelende kracht van het menselijk lichaam. Maar ik stel niet dat de dieren voor de genezing zorgen, dat is het lichaam zelf. De aanwezigheid van de dieren brengt een bepaalde lichamelijke en geestelijke gesteldheid op gang die het zelfherstellend vermogen op gang gooit.

Zo zie ik dat ook een beetje bij godsgenezingen. Niet zozeer de figuur God is daar verantwoordelijk voor, maar mensen die zich daardoor gesteund voelen komen op die manier eerder in voornoemde geestelijke rust en kan het lichaam zelf aan de slag.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten