free radicals and anthocyanins

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

free radicals and anthocyanins

Hallo allemaal.

Ik ben op dit moment bezig met een opdracht om anthocyanins/anthocyanidins te bepalen in bloed. Methode moet nog ontwikkeld worden.

Afbeelding

Nu is het zo dat deze stoffen een free radical scavenging effect hebben. Ik ben benieuwd via wat voor mechanisme dit gaat. Ben er al een tijdje mee bezig en heb meerder opties gevonden.

Free radicals reageren met een van de OH-groepen.

Free radicals reageren met de O+.

Free radicals reageren met een dubbele binding.

Heeft iemand hier enige ervaring mee? Het zal ook waarschijnlijk liggen aan wat voor soort radicalen er gevormt worden.

Alvast bedankt :)

Berichten: 19

Re: free radicals and anthocyanins

hoihoi,

Ik ben voor mijn studie bezig met een onderzoek over antioxidanten. Het lijkt mij het meest logisch dat O+ reageert met een radicaal, omdat het radicaal een vrij elektron heeft en O+ eentje te weinig..

Groetjes, Tineke

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: free radicals and anthocyanins

Dan wordt het hele molecuul wel een radicaal. Een reactie met een 2e radicaal zal dit opheffen.

Berichten: 19

Re: free radicals and anthocyanins

Dat zou kunnen, ik ging er van uit dat de structuur door elektronendelokalisatie gestabiliseerd zou worden als het radicaal werd :oops: , maar reactie met een 2e radicaal is misschien beter..

Berichten: 195

Re: free radicals and anthocyanins

Deze structuren vormen inderdaad gestabiliseerde radicalen (uit mijn hoofd: waarschijnlijk door abstractie van een H-atoom van een van de -OH groepen).

Omdat de concentratie van radicalen in oplossing (b.v. bloed) erg laag is en de radicalen ook snel reageren met andere deeltjes is de reactie tussen twee radicalen (hoewel dus energetisch erg gunstig) niet erg waarschijnlijk.

Berichten: 31

Re: free radicals and anthocyanins

Bedankt voor jullie info :) Ben er zelf ook nog even mee bezig geweest en dan valt me het volgende op.

Een radicaal kan idd reageren met de OH-groep.

Veel anti-oxdanten hebben ook OH-groepen dus dit komt goed overeen.

Wat ik mij dan wel afvraag is waar de werking van bijvoorbeeld lycopeen vandaan komt. Waarschijnlijk reageert een vrij radicaal dan met een dubbele binding, want een OH-groep bevat lycopeen niet.

Berichten: 195

Re: free radicals and anthocyanins

Ook bij lycopeen vindt er waarschijnlijk een H-atoom abstractie plaats, maar nu op een C naast een dubbele binding (waarschijnlijk aan het eind/begin van het geconjugeerde polyeen); daarna is het radicaal door delocalisatie over de vele bindingen gestabiliseerd.

Reageer