Springen naar inhoud

kwalitatieve analyse

• Log in om te kunnen reageren

lolgein1991

lolgein1991

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 14:08

Hallo,

Ik zit in de vijfde klas van het voortgezet onderwijs. Ik heb reeds een PO opdracht gekregen en daar heb ik wat vraagjes over.
- Eerste opdracht: aantonen of er kopercarbonaat of bariumsulfaat in een reageerbuis zit.
- tweede opdracht: reageerbuis met natriumsulfaat en misschien ammoniumjodide. Aantonen of er wel/niet ammoniumjodide in de reageerbuis zit.

Deze opdrachten moet ik met een stuk of 6 identificatiereacties kunnen aantonen.

Bij de eerste opdracht heb ik zelf al een zuur-base reactie bedacht, waarbij de reactieproducten zwavel of koolstofdioxide zijn.
Ik denk dat bij de eerste opdracht ook nog een neerslagreactie een identificatie kan opleveren, maar kom er niet helemaal uit.

Bij de tweede opdracht kan je volgensmij gewoon zetmeel in de reageerbuis kiepen, waardoor er een paarsblauwe kleur ontstaat, maar ik weet dit niet zeker.

Daarom graag wat suggesties :)
bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 14:20

Hierbij een link naar een oplosbaarheidstabel. Link

Daar zie je dat je bijvoorbeeld sulfaat toe kunt voegen. Er is er sowieso nog 1 maar die mag je zelf even uitzoeken

edit,
ik zie nu dat je twee niet oplosbare zouten krijgt.

Veranderd door Vreggie, 01 oktober 2009 - 14:22

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2009 - 10:12

Als je moet aantonen of er kopercarbonaat of bariumsulfaat in een reageerbuis zit,
heb je vier mogelijkheden, nl.

Identificatiereactie koper
Identificatiereactie carbonaat
Identificatiereactie barium
Identificatiereactie sulfaat

Als je nu eerst eens gaat opzoeken hoe je deze afzonderlijke ionen kunt aantonen, dan zul je zien dat er naast neerslagreacties ook kleuringsreacties mogelijk zijn!

Voor de tweede opdracht met natriumsulfaat en ammoniumjodide, geldt hetzelfde
maar nu krijg je:

Identificatiereactie natrium
Identificatiereactie sulfaat
Identificatiereactie ammonium
Identificatiereactie jodide

Hierbij kun je naast neerslagreacties en kleuringsreacties ook een vlamreactie doen op natrium! Goed, deze geef ik je alvast, de rest moet je zelf uitzoeken

Groetjes

Alex

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures