Springen naar inhoud

glucosidische of glycosidische binding

• Log in om te kunnen reageren

diedhert

diedhert

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 19:52

Beste,

Bij ringsluiting van (mono)sacchariden ontstaat een C-O-C binding.
Is dit een glu- of glycosidische binding ?

De OH die op C1 staat heeft ook 'andere' chemische eigenschappen dan de alcoholische OH's op C2-C6. Is deze OH een glu-of glycodische OH ?

Het is misschien muggenzifterij, maar zou toch graag weten wat als correct wordt aanvaard. Op het internet vind ik hier weinig over.

Met vriendelijke groet,
D.D.
Met vriendelijke groeten,

Diederik D'Hert

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

R2D2

R2D2

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2009 - 20:15

Volgens me is het glucosidische bindingen. Tenminste zo staat het in mijn cursus.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2009 - 07:33

Volgens mij kan je beide begrippen naast elkaar gebruiken, ik zeg meestal glycosidisch.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2009 - 16:44

Duid glycosidisch niet op de O binding tussen di- (en poly-) sachariden? Misschien is het antwoord op jouw tweede vraag dus wel glycosidisch en op je eerste glucosidisch.

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 december 2009 - 23:39

Groep op de anomere koolstof is = glycosidische OH
En de binding tussen de zuikers is tevens een glycosidische binden in mijn boek van macromoleculen en biomoleculen allesinds

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2009 - 13:01

Bij ringsluiting van (mono)sacchariden ontstaat een C-O-C binding. ?

Dit was jouw vraag, volgens mij kan men hier niet spreken van een glycosidische binding hoor (glucosidische binding is tevens ook juist in het geval van suikers.)

Volgens mij kan men bij de ringlsuiting enkel spreken van hemi-acetaal vorming. En kan men slechts van glycosiden spreken indien de hemi-acetaal-OH groep van een cyclisch suiker reageert met een alkohol ter vorming van een acetaal. Deze acetalen worden in het geval van suikers dan glycosiden genoemd (furanosiden of pyranosiden) Deze nieuwe C-OR binding noemt men de glycosidische binding. En aangezien het anomerische C-atoom behouden blijft, spreken we van een Alpha- of Beta- glycosidische binding.

Veranderd door natran, 20 december 2009 - 13:08

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures