007 James Bond

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

007 James Bond

Zou dit echt kunnen en zo snel? En ook echt alle metalen? :)

Twee afbeeldingen:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 007 James Bond

Snel? Misschien, tis koningswater :)

Berichten: 157

Re: 007 James Bond

hydrochloorzuur. Leuke vertaling.

Berichten: 62

Re: 007 James Bond

Dit heb ik me ook altijd afgevraagd!

Kan dat echt zo snel joh?

Berichten: 133

Re: 007 James Bond

Ze zeggen dat het vrij vlot gaat maar je mag er vanuit gaan dat het echt kan en dat het goed spul is als je alle metalen wilt oplossen...

Dus laat de trouwringen van je ouders maar thuis

Berichten: 180

Re: 007 James Bond

doen ze het nu in een metalen kroes??

of zie ik dit helemaal verkeerd?

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: 007 James Bond

kippenborst schreef: doen ze het nu in een metalen kroes??

of zie ik dit helemaal verkeerd?

:lol: :lol: :lol:
Het lijkt een beetje nep ijzer en dat het gewoon plastic is.

Berichten: 3.145

Re: 007 James Bond

Nee, dit kan dus niet in het echt voor alle metalen. Hydrochloorzuur :P (oftewel zoutzuur) en salpeterzuur, gemengd met elkaar leveren koningswater. Na enige rijpingstijd (minstens enkele uren) wordt de vloeistof geel en dan lost het veel, echter niet alle metalen, op. De meeste metalen die er in oplossen lossen vrij langzaam op, maar na een nachtje staan zijn ze wel opgelost. Goud en platina lossen er in op, hoewel de laatste wel heel erg langzaam. Titanium, zirkonium, niobium, tantaal en ruthenium lossen er niet in op (weet ik uit ervaring). Het tast de huid langzaam aan, lang niet zo snel als alleen maar geconcentreerd salpeterzuur en het is eigenlijk verrassend dat het niet veel heftiger ingrijpt op de huid.

Heel onedele metalen lossen wel heel snel en met veel geweld op. Als je bijv. magnesium toevoegt aan koningswater dan krijg je een erg heftige reactie met een hoop warmte. Maar dat doet magnesium ook met gewoon zoutzuur. Het plaatje wat je laat zien zou dus wel echt gemaakt kunnen zijn, maar dan moet het metaal magnesium zijn en de vloeistof kan dan matig geconcentreerd zoutzuur zijn of verdund salpeterzuur. Als je natrium toevoegt aan koningswater dan vliegt het ogenblikkelijk in brand en bestaat de kans dat er brandende stukjes rondspatteren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: 007 James Bond

Volgens mij, later in de film wordt het gebruikt op ijzeren tralies/staven.

Voor dit soort toepassingen lijkt het mij niet eens echt ver gezocht. Maar om zulk zuur in een pen, in je borstzak te vervoeren lijkt mij ook niet echt een vrolijk idee.

ik hou liever inkt in mijn vulpen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: 007 James Bond

Bovendien kun je koningswater niet bewaren in een afgesloten container (pot, pen, fles, enz.), omdat het instabiel is en langzaam ontleedt in de gassen NOCl, NO, NO2 en Cl2. Sluit je de fles af dan kan het exploderen, zoals al op veel laboratoria is gebeurd. Dus het kan niet bewaard worden in een vulpen, tenzij er een ontluchtingsventiel op zit (maar dan krijg je dus continue een chloor-achtige geur).

Re: 007 James Bond

Sluit je de fles af dan kan het exploderen, zoals al op veel laboratoria is gebeurd.
Is dit zo? Ik werk al een kleine 40 jaar op een lab en heb nog nooit een fles met wat dan ook uit elkaar zien knallen. Wel zijn er diverse flessen gesneuveld door stoten, vallen ed.

Ik denk dat je weer eens de gevaren van de chemie staat te overdrijven, laat wel onverlet dat je er verstandig aan doet dit soort stoffen niet in hermetisch afgesloten flessen te bewaren.

Berichten: 840

Re: 007 James Bond

Nee ik overdrijf niet! Je mag dan wel 40 jaar op een lab hebben gestaan, maar heb je in die 40 jaar ook wel eens een fles met koningwater gezien, langdurig opgeslagen?

Dat is namelijk niet commercieel verkrijgbaar! ;) (kijk maar bijv. bij Aldrich.)

http://www2.umdnj.edu/eohssweb/aiha/accide...plosion.htm#Two

http://www.nasa.gov/offices/oce/llis/0945.html

En trouwens ik ben zeker niet zo'n overdrijver! Ik erger me ook altijd aan mensen die de gevaren zo overdrijven. En ik schrik er zeker niet van weg om met stoffen zoals kwikzouten, benzeen, CCl4, natrium, enz. te werken!

Re: 007 James Bond

Sorry Jor, het gaat om de quote waarin je schrijft "veel laboratoria" terwijl een uitdrukking als enkele laboratoria in mijn ogen een adequatere beschrijving is.

Nee, ik heb nog nooit een fles met koningswater langdurig opgeslagen gezien, de paar keer dat ik het gebruikt heb maakte ik het vers aan en na gebruik werd het direct sterk verdund en afgevoerd.

Ik houdt als stelregel aan dat ik nooit sterk geconcentreerde zuren in een afvalvat opsla omdat mij het risico te groot is dat door onbekende stoffen in het vat een reactie kan optreden met alle risico's vandien.

Eenmaal heb ik "grote" hoeveelheden (10-20 liter) diverse organische oplosmiddelen moeten afvoeren die gezamelijk in een vat zouden kunnen zonder problemen maar tot mijn grote schrik onstond er een behoorlijke warmte ontwikkeling.

We hebben het vat met ijs gekoeld om de temperatuur laag te houden. Bij nader beschouwing van de betrokken vloeistoffen zou er geen reactie kunnen optreden en moesten we concluderen dat hoogst waarschijnlijk in een van de flessen een verontreinigde vloeistof moet hebben gezeten.

Reageer