[scheikunde] Ijzersulfide, FeS2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Ijzersulfide, FeS2

Hallo,

Ik ben alvast begonnen met het leren voor mijn examens die ik vanaf 17 mei (pas) heb. Ik kwam een vraag tegen in de examenbundel. De vraag zelf snap ik wel en heb ik ook beantwoord.

Hier de vraag:

1. Leg aan de hand van formules van ionen uit of ijzer-sulfide een juiste systematische naam voor pyriet is. Ga er daarbij vanuit dat er twee soorten ijzer-ionen bestaan.

Ijzer-sulfide is dus geen goede naam voor pyriet, aangezien je met Fe(II) en Fe(III) en S2- alleen FeS of Fe2S3 kan maken.

Mijn vraag is dus hoe het wél kan dat FeS2 bestaat, aangezien de valenties niet kloppen. Ik heb het opgezocht op internet, maar kon niks vinden.

vr.gr.

Boudewijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ijzersulfide, FeS2

Nochtans staat dit
Pyriet is een disulfide met zwavelparen (S2)2- en Fe2+ ionen
op deze site.

Het ´truukje´ zit dus in het zwavel.

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Ijzersulfide, FeS2

Ik weet dat pyriet een disulfide is. Er zitten immers twee zwavel-ionen in pyriet.

Ik heb mijn vraag verkeerd gesteld. Ik wilde weten waarom een los zwavel-ion valentie -2 had, terwijl een zwavelpaar óók valentie -2 had.

Ik heb mijn oom (apotheker) opgebeld en die vertelde mij dat een zwavelatoom verschillende oxidatie-toestanden kan innemen, waardoor zelfs een (S4)2- kon worden gevormd. Na even zoeken kwam ik dus op deze pagina uit: Zwavelchemie

Uiteindelijk blijkt zwavel gewoon iso-elektrisch te zijn.

Stom dat ik dit nooit heb gehad met Chemie, aangezien dit toch veel duidelijk maakt

Toch bedankt voor alle moeite :D

Reageer