8N KOH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

8N KOH

Beste,

ik moet hier op mijn werk een 8N KOH oplossing maken met KOH-pellets.

M = 56,11 g/mol.

Niemand weet hier nog hoe het moet.

Kan u me zeggen hoe ik dit moet doen en wat ik hier voor de rest allemaal voor nodig heb ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Robin

Berichten: 316

Re: 8N KOH

Welkom,

Weet je toevallig wat N (normaal) is? Dan is het namelijk vrij eenvoudig.

Klik hier eventueel voor Engelse(!) uitleg.

Als je er nog niet uitkomt:

Laat eens een berekening zien met de punten waar je vastloopt.

Berichten: 7

Re: 8N KOH

Alvast bedankt voor deze info. Ik weet wel niet of ik het goed begrijp...

Moet ik gewoon 8 x 56,11 g in een liter doen ? En in welke vloeistof moet dit dan ?

Ik heb eigenlijk geen chemische achtergrond, dus het klinkt allemaal een beetje zoals chinees voor mij.

Berichten: 316

Re: 8N KOH

Die 8*56,11 ziet er goed uit :)

En een oplossing maak je vrijwel altijd met water, zeker basen en zuren. (Opgelost KOH geeft K+ en OH- (een base))

Edit: In dit geval is het trouwens nog een makkelijke vorm.

Al had je bijvoorbeeld 8N H3PO4 moeten maken had je maar 8N/3 mol nodig gehad (je hebt een zuur wat 3 keer een H+ kan afstaan).

Omdat KOH maar 1 keer een OH- kan afstaan is het 8N/1 =8 mol

Berichten: 7

Re: 8N KOH

dus ik neem 1L gedestilleerd water en doe daar 448,88g KOH-pellets in ?

En dan gewoon laten oplossen ?

Of moet dit verwarmd worden ?

Alvast bedankt voor uw hulp.

Berichten: 316

Re: 8N KOH

Het lost snel genoeg op, dat hoef je echt niet te verwarmen. Er komt zelfs een redelijke hoeveelheid warmte vrij.

Kijk bovendien even of je bij zo'n grote hoeveelheid zout niet boven de 1 liter komt. (Ik heb er geen ervaring mee. Als je boven de 1 liter komt kun je altijd nog indampen, maar misschien een tip om met minder water te beginnen. Bijvullen is makkelijker dan indampen)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 8N KOH

Maar moet je wel een hele liter maken? Zo nee? Dan het aantal mol wat nodig is voor 1 liter (in jouw geval dus 8 mol) vermenigvuldigen met het volume in liters. Zo heb je voor 125 ml 8 mol/l KOH maar 8 mol/l * 0,125 l = 1 mol en dus 56,11 g KOH nodig.

Berichten: 7

Re: 8N KOH

Beste,

De hoeveelheid doet er niet echt toe, als het tussen 1 en 2 liter ligt is het ok.

Dus ik ga 1,5L gedestilleerd water nemen en daar 12 keer 56,11g KOH-pellets bijdoen.

Nogmaals dank voor uw hulp !

Berichten: 541

Re: 8N KOH

Wat je moet doen is 12 keer 56,11 g KOH pellets afwegen en hier dan vervolgens water bij doen tot je op 1,5 liter zit. Dit omdat de KOH ook een bepaald volume heeft hierdoor zou je dan niet precies een 8N oplossing hebben.

Ik weet niet of het heel belangrijk is of het precies 8N is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 8N KOH

Als je het helemaal goed wilt doen, moet je na afwegen van de KOH éérst een volume water erbij doen (lager dan 1,5 L). Dan de KOH oplossen en dán pas aanvullen tot 1,5 L.

Maar ik ben het met vreggie eens: 8 N is iets anders dan 8,00 N. Enkele milliliters water meer of minder zullen er in jouw praktijk niet toe doen.

Berichten: 873

Re: 8N KOH

misschien dat jullie dit miere********* vinden maar ik zou de oplossing met KOH eerst laten afkoelen alvorens aan te vullen tot 1,5 liter.

Het hoeft kennelijk niet erg nauwkeurig maar deze 'nauwkeurigheid' lijkt me wel zinvol.

succes.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: 8N KOH

Ik dacht dat ik al met mieren bezig was...

Maar je hebt helemaal gelijkk drune. De oplossing wordt tamelijk warm bij het oplossen. ;)

Berichten: 3.145

Re: 8N KOH

Zoals je leest, je moet aanvullen tot 1 liter (of anderhalve liter als je dat wilt maken). Dus niet de hoeveelheid water nemen die je wilt, maar pakweg 50% minder en dan als alles is opgelost aanvullen tot het gewenste volume, terwijl je roert.

Pas goed op met het oplossen, want je maakt een erg geconcentreerde oplossing die behoorlijk heet wordt! Gooi niet alle KOH ineens in het water, maar voeg kleine porties toe en los deze steeds op voordat je een nieuwe portie toevoegt. Gebruik goede oogbescherming (een must!) en liefst ook handschoenen. Mocht er wat op de huid komen, geen paniek, maar wel goed afspoelen met water tot het vettige/zepige gevoel weg is. Er mag onder geen beding iets in de ogen komen, dat zal onherroepelijk tot blijvende schade leiden!!

Nog een punt van aandacht is dat KOH normaliter erg veel water bevat. Commercieel verkrijgbaar KOH bevat misschien wel 15% van zijn gewicht aan water en dan moet je dus meer afwegen om de zelfde concentratie te krijgen. Dit is best een lastig iets met KOH en in de praktijk is het nog niet zo triviaal om precies een goede oplossing te krijgen. Als het niet al te precies moet, neem dan pakweg 1,15 tot 1,2 keer de hoeveelheid die je op basis van de theorie zou moeten nemen, dan kom je in de praktijk wel aardig goed uit. Als je het preciezer wilt, dan zul je moeten titreren met een precies bepaalde zure oplossing.

Reageer