Joodgetal bepalen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 26

Joodgetal bepalen

Hey,

Vraagje over joodgetal bepalen:

Ik moet het joodgetal bepalen van 3 verschillende vetten

Van alle 3 de vetten heb ik 0,25 gram afgewogen

Vet laten oplossen in 15 ml hexaan.

Vervolgens 25 ml oplossing van Wijs bijgegooid.

Daarna 20 ml 10 m/v % kaliumjodide en 150 ml demiwater bij gedaan

Vervolgens de gehele oplossing getitreerd met 0,1 m natriumthiosulfaat en stijfsel als indicator.

En natuurlijk ook nog een blanco bepaling uitgevoerd met de 0,1 m natriumthiosulfaat

Maar nou is mijn vraag: Hoe kan ik hieruit het joodgetal bepalen met welke BEREKENING?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Joodgetal bepalen

Stel eerst de reactievergelijkingen maar eens op. Dit is trouwens een terugtitratie (google zoekwoord).

Berichten: 26

Re: Joodgetal bepalen

KI → K+ + I-

2I- → I2 + e2-

ICl + 2e- → Cl- + I-

ICl + I- → Cl- + I2

Na2S2O3 → 2Na+ + S2O3 2-

2S2O3 2- → S4O6 2- + 2e-

?????

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Joodgetal bepalen

Ok beetje verder op weg helpen: wat bepaalt het joodgetal eigenlijk? Google doet geen pijn.

Even voor de duidelijkheid, ik kan je natuurlijk het complete rekenschema geven. Dat doe ik echter niet; ik leid je er stap voor stap naartoe, zodat je er wat van leert ;)

Berichten: 26

Re: Joodgetal bepalen

pfff :P

joodgetal = aantal grammen jodium dat aan 100 gram vet wordt geaddeerd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Joodgetal bepalen

Goed, of in dit geval ICl. Als je dat kiept bij een vetzuur zal een deel ervan aan dubbele bindingen gaan adderen, als je een overmaat hebt. Met de titratie doe je die overmaat bepalen.

ICl + jodide levert je I2, een 1:1 reactie, voor elke mol jood was er 1 mol ICl aanwezig.

Je hebt ook de reactie gegeven wat gebeurt als je jodide zou oxideren tot jood. In dit geval heb je echter al jood, de oxidator. Wat is de meest logische reductor waarmee deze het jood zou reageren? Deze reductor heb je in een heel precieze hoeveelheid moeten toevoegen.

Berichten: 26

Re: Joodgetal bepalen

Reageren met ICl?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Joodgetal bepalen

Nee want dat bestaat niet meer als alle ICl al gereageerd heeft met jodide.

Daarna 20 ml 10 m/v % kaliumjodide en 150 ml demiwater bij gedaan <== lijkt me ook niet zo precies eerlijk gezegd :)

Berichten: 26

Re: Joodgetal bepalen

Dan moet het zijn met I-

Hoe bedoel je niet precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Joodgetal bepalen

Met precies bedoel ik een vloeistof die je in 4 significante cijfers toegevoegd hebt. 13,73 ml als voorbeeld.

En het jodide wat je toevoegde lijkt me ook een overmaat, de rest doet verder niets meer.

Snap je nu waarom ik zo moeilijk doe? Met een kant en klaar antwoord zou je nu dus niet weten wat je in godsnaam op dat prakticum gedaan had, buiten hoe je als een robot met verstand op 0 een voorschrift moet aframmelen :P

Berichten: 26

Re: Joodgetal bepalen

die 20 ml kaliumjodide is met een dispenser gedaan en die 150 ml moest gewoon ongeveer;)

Maar ga verder:P ik wacht op de berekening :P ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Joodgetal bepalen

Dan kun je lang wachten... :P

Er staat nog een vraag open van Fuzzwood:
Wat is de meest logische reductor waarmee deze het jood zou reageren? Deze reductor heb je in een heel precieze hoeveelheid moeten toevoegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Joodgetal bepalen

JesseSteeman schreef: die 20 ml kaliumjodide is met een dispenser gedaan en die 150 ml moest gewoon ongeveer;)

Maar ga verder:P ik wacht op de berekening :P ;)
Die berekening krijg je dus niet, sowieso mis ik gegevens, ik ben tevens niet van plan je huiswerk te maken. Krijg ik geen inbreng meer van jou, zoals ook maar een flintertje berekening of een totaalreactie? Ook goed, dan stopt hier mijn hulp.

Met alleen maar een voorschriftje aframmelen kom je niet ver in de chemie, dan ben je net zo educatief bezig als aardappels koken.

Dit bericht is niet bedoeld om mij als een arrogante kl**tz*k te bestempelen, maar om jouw een schop onder je kont te geven. Geloof me dat ik 9 van de 10 mensen zo nijdig krijg dat ze me bewijzen toch het goede antwoord te kunnen geven ;)

Berichten: 26

Re: Joodgetal bepalen

De wijs-oplossing?

Berichten: 26

Re: Joodgetal bepalen

Het gaat niet om de gegevens.. voor jou dan. Ik heb de gegevens. Als ik berekeninge had gekregen in WOORDEN. Had ik me gegevens kunnen toapassen. Daar ging het mij om. Dit is toch een forum geen school. Voor die vragen die jij stelt ga ik wel naar school :D

Reageer