Springen naar inhoud

Verhoogde verhittingstemperatuur of maximumtemperatuur?

• Log in om te kunnen reageren

Melancholy

Melancholy

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 18:54

Ik zit dus met een dilemma.

1.
Stel, je hebt een bunzenbrander waarbij het warmste punt van de vlam 1700°C is. Je zet die gewoon op tafel en laat die z'n werk doen. Nu neem je een 2de bunzenbrander (dus ook met een maximum temperatuur van 1700°C) en laat de vlammen elkaar overlappen. Het overlappen gaat misschien niet perfect maar beeld het u dan in. Je verhit 'niks', dus in principe eigenlijk lucht. Wat gebeurt er dan?

Wordt de lucht dan gewoon sneller verhit?
Wordt de maximum temperatuur van 1700°C verhoogt? Zoja, naar welke temperatuur danwel?
Of een combinatie?

2.
Nu hetzelfde als bij 1 maar dan met geluid. Je hebt 1 radio en die produceert 40 dB. Nu schakel je 2 radio's in van elks 40 dB. Wat gebeurt er dan?

Klinkt het dubbel zo luid (80dB) ?
Klinkt het meer een beetje luider?

Ik denk dat het het 2de is en dan wel met een verhoging van 2dB, heb ik op de TV gezien denk ik.

Dankuwel,
Melancholy

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2005 - 19:42

Je verhit 'niks', dus in principe eigenlijk lucht. Wat gebeurt er dan?

Precies, je verhit lucht. En in principe twee keer zoveel.

Ik geloof trouwen niet dat een bunsenbrander op methaan 1700 °C haalt. 1300 of zo?

Het klinkt wel dubbel zo luid, maar 2 x 40 dB is niet 80 dB. Decibel is namelijk geen eenheid die lineair de geluidssterkte weergeeft. Als er 40 dB bij zouden komen, zou dat betekenen dat het geluidniveau met een FACTOR 40 toeneemt. De intensiteit neemt maar met een factor 2 toe (tweemaal zoveel radio's) dus, inderdaad, 42 dB. En dat is dubbel zo luid als 40 dB.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Melancholy

Melancholy

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 21:07

Je verhit 'niks', dus in principe eigenlijk lucht. Wat gebeurt er dan?

Precies, je verhit lucht. En in principe twee keer zoveel.

Ik geloof trouwen niet dat een bunsenbrander op methaan 1700 °C haalt. 1300 of zo?

Het klinkt wel dubbel zo luid, maar 2 x 40 dB is niet 80 dB. Decibel is namelijk geen eenheid die lineair de geluidssterkte weergeeft. Als er 40 dB bij zouden komen, zou dat betekenen dat het geluidniveau met een FACTOR 40 toeneemt. De intensiteit neemt maar met een factor 2 toe (tweemaal zoveel radio's) dus, inderdaad, 42 dB. En dat is dubbel zo luid als 40 dB.

Mijn leerkracht Chemie zei dat ze op school tot 1700 °C konden, welk soort of type dat dat is weet ik niet maar ik dacht dat ze op aardgas liepen.

Dus gewoon de som maken van het aantal decibels van 1 geluidsbron en het aantal geluidsbronnen.
1 radio = 40dB
10 radio's = 50dB
Klopt?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2005 - 21:11

Als alle radio's even luid staan, en op een kluitje, ja.

en oh ja, 0 dB is gedefinieerd als onze gehoordrempel.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2005 - 21:31

http://listserv.repp...May/004106.html

Increasing the amount of fuel gas flow through the tube by opening the needle valve will of course increase the size of the flame, but unless the airflow is adjusted as well, the flame temperature will be lowered

When gas burns a certain amount of heat is released and that heat is  
distributed amongst the combustion products, the CO2, and H2O from combustion  
of the gas;  the N2 from the air if exactly the right mixture is used; and  
excess air for too lean a mixture and excess CO and H2 if too rich a mixture  
is used.  

For the perfect mixture the "adiabatic flame temperature" is around 3000 C  
for oxygen flames and 2000 C for air flames.  THese temperatures are all  
listed for various gases in the North American Combustion Handbook.  

However, in order to measure the temperature it is necessary to use "sodium  
line reversal or other fancy techniques.  

If you put a wire or thermocouple in the flame it will reach a temperature  
such that the heat from the flame is exactly balanced by the heat loss by  
radiation or other cooling.  That is NOT the flame temperature.  However,  
naive people often think it is.

Voor het heetste gas, aangelengd met lucht, zou dus in een bunsenbrander 2000°C vlamtemperatuur gehaald moeten kunnen worden.
Ons Gronings aardgas is geen puur methaan, die waarde zal dus fors lager liggen, omdat inerte gassen mee opgewarmd moeten worden. Als je ziet dat je, door van puur zuurstof bijmengen tot 20 % zuurstof (lucht) al 1000 °C vlamtemperatuur inlevert, dan kan ik me best voorstellen dat we tot ergens rond de 1500 °C zakken voor Gronings aardgas. En dan zal er nog eindeloos precies gepield moeten worden om exact de optimale bijmengverhouding te bereiken........ :roll:

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2005 - 07:45

Als er 40 dB bij zouden komen, zou dat betekenen dat het geluidniveau met een FACTOR 40 toeneemt. De intensiteit neemt maar met een factor 2 toe (tweemaal zoveel radio's) dus, inderdaad, 42 dB. En dat is dubbel zo luid als 40 dB.

Euhh... het klopt niet helemaal.

Decibel is een logarithmische schaal (gedefinieerd als 10 maal de log van de geluidsintensiteit, basis 10). Als je dus van een geluidsintensiteit x naar een geluidsintensiteit 2*x gaat, dan gaan de decibellen van
y = 10 * log(x)
naar
y' = 10 * log(2*x) = 10 * log(x) + 10 * log(2) = y + 10*log(2) = y+3

Dus: als 1 radio 50 dB geluid maakt, dan maken 2 radio's 50+3=53 dB geluid, en 10 radio's 50+9*3=77 dB.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2005 - 10:34

:D

ernstige fout mijnerzijds logaritmisch rekenen..
Mijn excuses aan Melancholy. Bij tien dB verhoging neemt het geluid met een factor 10 toe. Dat had ik prima onthouden. Te snel opgeschreven dat 2 dB dus een factor 2 geluidsintensiteit moest betekenen. :roll: Maar bij 20 dB is dat dus geen factor twintig, maar een factor 102....

Gelukkig hebben we Elmo nog.

En Wikipedia:

Het menselijk gehoor werkt ook min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat 2 keer sterker is (in geluidsdruk) dan een eerder geluid en daarna weer een 2 keer sterker geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de eerste twee als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in dB is er tussen het eerste en het tweede geluid een verschil van 3 dB. En tussen het tweede en het derde geluid eveneens 3 dB. In totaal bedraagt de toename dan 6 dB, wat dus overeenkomt met onze ervaring.

Het gevolg hiervan is dat het bereik van ons oor loopt van ca. 2.10-5 Pascal tot 200 Pascal. In decimale cijfers zou dat zijn: van 0.00002 (de gehoordrempel) tot 200 Pa (de pijngrens). In dB betekent dat een overzichtelijk bereik van 0 dB tot ca. 140 dB.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 07 december 2005 - 12:50

Dus: als 1 radio 50 dB geluid maakt, dan maken 2 radio's 50+3=53 dB geluid, en 10 radio's 50+9*3=77 dB.

Dat van die 2 radio's klopt hier wel, maar je maakt volgens mij een rekenfout bij die 10 radio's! Daar komt toch gewoon 60 dB uit?

y = 10 * log(x)

10 * log(10 * x) = 10 * log(10) + 10 * log(x) = y + 10

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 december 2005 - 15:11

Dat van die 2 radio's klopt hier wel, maar je maakt volgens mij een rekenfout bij die 10 radio's! Daar komt toch gewoon 60 dB uit?

Ja, we zijn met zijn allen heerlijk aan het klunzen, en zg uit onze hoofden aan het rekenen.

100 van deze radio's 70 dB, 1000 van deze radio's 80 dB, enzovoort.

10 radio's 60 dB, 20 radio's 63 dB, 40 radio's 66 dB, 80 radio's 69 dB.
(elke verdubbeling intensiteit geeft extra 3 dB)

zeggen we het nu goed?????

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2005 - 15:23

y = 10 * log(x)

10 * log(10 * x) = 10 * log(10) + 10 * log(x) = y + 10

Helemaal mee eens! :roll:
Never underestimate the predictability of stupidity...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures