Springen naar inhoud

CH2Cl2 in gaschromatografie?

• Log in om te kunnen reageren

carminafarma

carminafarma

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2009 - 20:55

CH2Cl2 of dichloromethaan wordt vaak gebruikt als solvent voor organische componenten.

kan er iemand mij vertellen waarom CH2Cl2 niet mag geinjecteerd worden in de gaschromatograaf?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

drune134

drune134

• >250 berichten
  • 873 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2009 - 06:17

De belangrijkste reden die ik kan bedenken is de detector.
Wanneer je gebruik maakt van een ECD (Electron Capture Detector) en je injecteerd CH2Cl2 als oplosmiddel hoef je de aankomende dagen geen injectie meer te doen. Je hebt de detector dan zoveel electronen gegeven die hij kan 'vangen', daar heeft hij een hele tijd voor nodig om die te verwerken.
Kortom, een ECD is heel gevoelig voor Chloor(-verbindingen). Wanneer je dan een chloorverbinding als oplosmiddel gaat gebruiken en injecteren overlaad je de detector.

Wanneer je een andere detector gevruikt, bv FID, dan kun je wel dichloormethaanals oplosmiddel gebruiken.

Daarnaast is het gebruik van dichloormethaan, chloroform, etc. sterk af te raden om milieutechnische en gezondheidsredenen.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2009 - 11:48

Die gezondheidsredenen gelden wat mij betreft niet voor dichloormethaan hoor.
Voor chloroform en tetra wel, maar DCM is gewoon echt nauwelijks acuut giftig, en slechts een mogelijk (niet potente) carcinogeen. In het millieu is het giftig, maar wordt het snel afgebroken. Ik ken tal ergere stofjes.

Die gevaren van chloormethanen wordt wat mij betreft gewoon gehyped.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 06 oktober 2009 - 18:45

Ik denk alleen dat je met een FID een grote piek gaat krijgen van die DCM. Immers de FID meet koolstof m.u.v. oa. CO2 CO en CS2.

Veranderd door FrankB, 06 oktober 2009 - 18:46

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures