[scheikunde] zetmeeloplossing (1%) in TLC als kleurindicator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[scheikunde] zetmeeloplossing (1%) in TLC als kleurindicator

Tijdens een titratie van een onbekende waar we 0,5 ml kaliumjodideoplossing aan toevoegen, titreren we met natriumthiosulfaat (0.01M).

Net voor de gele kleur volledig verdwenen is voegen we een zetmeeloplossing (1%) toe als kleurindicator. Dit gaat een blauwe kleur geven. Dan titreren we verder tot kleurloos.

Kan iemand mij vertellen waarom we de zetmeeloplossing op het einde pas mogen toevoegen en niet reeds in het begin van onze titratie?

Berichten: 541

Re: [scheikunde] zetmeeloplossing (1%) in TLC als kleurindicator

1 van de reden is dat zetmeel in 1 keer omslaat. wat betekent dat jij vanaf het begin al druppeltje voor druppeltje moet titreren anders kun je per ongeluk teveel toevoegen. Op deze manier weet je al dat je er bijna bent en kun je dan druppeltje voor druppeltje titreren. De eerste 25 ml (ik noem maar wat) kun je echter sneller door laten lopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] zetmeeloplossing (1%) in TLC als kleurindicator

Ik denk dat dat is bedoeld om een scherp eindpunt te geven.

Maar wat heeft dit met thin liquid chromatography te maken?

Berichten: 129

Re: [scheikunde] zetmeeloplossing (1%) in TLC als kleurindicator

Jood en zetmeel vormen een onoplosbaar complex, als je vanaf het begin zetmeel toevoegt zal dit resulteren in een verkeerd resultaat, je maakt dan een titratiefout.

En je hebt het zetmeel niet echt nodig om het eindpunt te zien, het verdwijnen van de gele kleur is ook duidelijk, wel iets minder opvallend dan met de blauwkleuring van zetmeel

Reageer