Verdamping Ammoniak uit Mest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Verdamping Ammoniak uit Mest

Dag iedereen, :)

zit eigenlijk met een klein probleem. Als laatstejaar in het secundair onderwijs moeten wij een wetenschappelijk eindwerk maken. We kregen vrije kaart, zolang we een interessant onderszoeksvraag uitkozen met een studie/practicum daar omtrend.

Ik wou namelijk de verdamping van Ammoniak uit mest aantonen tussen kunstmest, mest en geinjecteerde mest. En zo een vergelijkende studie maken welke soort mest/methode het schadelijkste is voor de natuur. (" want ammoniakgassen vormen samen met andere afvalstoffen zure regens ")

Heeft er iemand een idee hoe je de verdamping van ammoniak uit mest kan aantonen?

(Ik had ergens gedacht aan het gebruik van NaOH en zwavelzuur, maar hoe ik dit praktisch tot stand kan brengen weet ik nog niet!)

Groeten!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

Je denkt al veel te ver vooruit, hoe wil je het ammoniak gaan opvangen?

Berichten: 10

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

Nu dat was eigenlijk exact waar ik naar op zoek was, want als ik een oplossing van NaOH (natronloog) met de mest meng, krijg ik de volgende reactie:

NH4+ (aq) + OH- (aq) -> NH3 (aq) + H2O (l)

Alle NH4+ wordt op deze manier omgezet in NH3. Als dit gas achtereenvolgens door een sterk zuur (bijvoorbeeld zwavelzuur; H2SO4) geleid wordt ontstaat er weer NH4+:

NH3 (g) + H3O+ (aq) -> NH4+ (aq) + H2O (l)

Door het registreren van het gewicht van de H2SO4 oplossing kan na gegaan worden hoeveel NH3 uit de suspensie verdampt is.

Zit nu eigenlijk een beetje vast met de praktische opstelling en ben op zoek naar iemand die een idee heeft om dit te realiseren.

Berichten: 541

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

Hiermee meet je wel alle NH3 aanwezig dit lijkt me niet helemaal kloppen. Want verdampt alles wel in de praktijk

Berichten: 10

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

ja maar wordt de ammoniak dan niet in het zwavelzuur opgenomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

Dat is het punt niet. Je wil aantonen dat ammoniak verdampt uit mest. Als je dan ook ineens alle ammonium gaat meenemen (dat een positief ion is en niet zal verdampen) klopt je voorbereiding niet met hetgeen je meten wil.

Als je nu eens niet al het ammonium omzet, maar gewoon een sterk vacuum op het mest zet? Wat je dan precies moet doen laat ik eerst aan jouw over.

Berichten: 10

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

sorry, maar als ik het goed begrijp moet ik gewoon de mest (met daarin het ammonium aanwezig onder vacuum zetten?)

Hoe kan ik dan bepalen hoeveel ammoniak er verdampt is, want ik moet rekening houden met een beperkt budget en een gewoon chemielokaal?

*+ heb ik ergens een fout gemaakt in mijn chemische reactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

Die gassen moet je natuurlijk niet zomaar afzuigen. Weet je wat een wasfles is? Zou je daar niet een van je eigen ideeën in kunnen toepassen?

Hou er trouwens rekening mee dat ammonium en ammoniak 2 heel verschillende dingen zijn

Ammonium (NH4+) is een ion. Ammoniak (NH3 (g)) is een gas. Het 2e wil jij bepalen, want alleen het gas zal onder normale omstandigheden verdampen.

Berichten: 10

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

ik heb de werking van een wasfles opgezocht, maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit zou kunnen betrekken op mijn onderzoek 8-)

*mijn kennis van chemie is duidelijk niet wat het moet zijn :s *

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

Jens,

Ik denk dat je een onderzoeksvraag hebt gekozen die in zijn totaal te ingewikkeld is voor je nivo.

Een vergelijkende study zal inhouden dat je in het weiland zult moeten werken want het verschil tussen mest en geinjecteerde mest is de manier waarop het op het land wordt gebracht nl gewoon verspreid op het oppervlak en op een zekere diepte onder het oppervlak. Dan zul over langere tijd het vrijkomen van aamoniak uit de grond moeten meten en dat is niet voor scholieren te doen.

Misschien zou je theoretisch kunnen uitzoeken hoe de ammoniak onstaat en als praktijkgedeelte bv. het bepalen van ammoniak in koeien, paarden en schapenmest

Berichten: 10

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

ja misschien wel, en nu zit ik nog steeds met dezelfde vraag, hoe bereken ik het ammoniak gehalte uit die soorten mest...

Re: Verdamping Ammoniak uit Mest

Je gaat veel te snel je werkstuk moet bestaan uit een studie en een praktikum.

Ik zou eerst beginnen met een studie naar mest en ammoniak en nitraat en op basis daarvan kun je je praktikum gaan ontwerpen.

Ik kan me voorstellen dat je heel simpel voorgesteld uitkomt op zoiets als:

Bubbel lucht door mest verdund met water en dan dezelfde lucht door een oplossing met zuur.

Bepaal de hoeveelheid overgebleven zuur en het verschil kun je omrekenen naar ammoniak.

Reageer