Springen naar inhoud

Salicine in een wilg

• Log in om te kunnen reageren

roggeljoost

roggeljoost

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2009 - 17:08

hallo,
ik maak een profielwerkstuk waarbij ons hoofdonderwerp: 'pijnstillers' is. Ons praktisch gedeelte bestaat uit het maken van acetylsalicylzuur (aspirine) uit een aftreksel van de wilgenbast. Hierin zit salicine als het goed is, ik zeg voor het beter te snappen maar even dat we salicine-b nodig hebben. Uit dit sap van de bast zit salicine-ab, waarbij salicine-a een glucosebinding is.

Mijn vraag is hoe je de glucoseverbinding (salicine-a), die vast zit aan de benzeenring van de stof die wij moeten krijgen (salicine-b), afbreekt. Is dit al gebeurd nadat je het verkregen sap met ether hebt gemengd (waarin de salicine-?? zit opgelost)???

De glucose binding (salicine-a) moet namelijk afbreken anders kun je niet, nadat je loog toegevoegd hebt, salicylzuur verkrijgen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 13:52

Op je vraag:
Is dit al gebeurd nadat je het verkregen sap met ether hebt gemengd (waarin de salicine-?? zit opgelost)???

Antwoord:
Met een organisch oplosmiddel zoals ether, voer je een extractie uit als je een waterige oplossing van glucose met salicine hebt, zodat de glucose die oplosbaar is in water in deze fase blijft terwijl de salicine, die beter oplosbaar is in organisch oplosmiddel naar deze fase overgaat! Zo krijg je een scheiding en daarmee een zuiveringsstap van je salicine die je daarna verder kunt opwerken!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 14:01

Alleen is het glucose en het salicylzuur in dit geval aan elkaar gebonden.Daar doet een extractie met ether natuurlijk niets tegen. Ik kan helaas niets over deze verbinding vinden op het moment.

Veranderd door Fuzzwood, 08 oktober 2009 - 14:31

roggeljoost

roggeljoost

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 15:05

bedankt voor het antwoord, alleen fuzzwood ik snap niet wat jij/u bedoelt met jouw antwoord.

Ik kan inderdaag ook niet veel vinden op internet over deze stappen, op wikipedia staat wel uitgelegd DAT men erin is geslaagd om salicylzuur en daaran acetyl-salicylzuur te verkrijgen, maar niet HOE dat kan ik nergens vinden.
Ik heb wel ergens gezien bij mensen die eenzelfde soort proef gedaan hebben, wat ze ook deden geen salicylzuurkristallen kregen. Ik zal in de post hierna plaatse wat voor stappen wij ondergaan zijn.

roggeljoost

roggeljoost

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 15:11

Werkwijze:
-wilgenbast een half uur laten koken in water.
-de vloeistof hieruit filtreren(hierin zou salicine moeten zitten)
-dit residu mengen met ether, hierin zou salicine moeten oplossen
-dit roeren we door en we pipetteren de etherlaag af
-Hier voegen we natronloog aan toe waardoor er natriumzout ontstaat(hier zijn we blijven steken)
-De oplossing met natriumzout afpipetteren
-hier voegen we zoutzuur-oplossing en ether aan toe(in de ether lost de salicylzuur op)
-De ether verdampen we op een waterbad.
-Als het goed is houden we nu salicylzuurkristallen over

Wij zijn echter sceptisch of dit gaat lukken, omdat ik op een paar plaatsen heb gelezen dat er geen salicylzuurkristallen over zullen blijven.
Wij weten het natuurlijk nog niet maar heeft iemand tips voordat wij het helemaal fout gaan doen?

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 16:24

Waarop is het extractievoorschrift met water gebaseerd? Hier zit volgens mij het probleem, ander mensen die dit hebben gedaan werken zover ik heb gezien ook met water terwijl ik ook het volgende tegenkom

Study medication. An extract of the bark of Salix daphnoides cultivated in Germany (extraction solvent: ethanol 70% v/v, drug-extract ratio: 8-14:1) was obtained from Finzelberg, Andernach, Germany. The total salicin content was 15.0% after alkaline hydrolysis15.

Bron : http://www.jrheum.co...04/11/2121.html

Hier wordt met alcohol geextraheerd en daar kan jullie oplossing van het probleem wel eens liggen.

Veranderd door Gerard, 08 oktober 2009 - 16:24

roggeljoost

roggeljoost

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 16:29

Dus u wilt ermee zeggen dat we onze wilgenbast in alcohol moeten laten koken?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 16:33

70% alcohol v/v. Dat betekent 700 ml ethanol en 300 ml water bijvoorbeeld.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 16:44

Ik zeg niet dat jullie je wilgenbast moeten koken met alcohol, het enige dat ik laat zien dat als je een onderwerp aanpakt en je onderzoek doet op het internet je de gevonden resultaten goed moet beoordelen.
Als de resultaten goed bekijkt dan zie je dat degenen die een extractie met water doen geen resultaat hebben.
Dit moet al een signaal zijn om verder te zoeken en dan kom je bijvoorbeeld het artikel tegen waarna ik verwijs en dan zou het een voor de hand liggende conclusie zijn om het met 70% alcohol te proberen. ;)
Ik zou zeggen veel succes en ik hoop dat jullie wel een goed resultaat bereiken.

Aanvulling.
Je moet de wilgenbast zo fijn mogelijk (groot oppervlak) maken bijvoorbeeld met een blender om een zo hoog mogelijk opbrengst te krijgen.

Veranderd door Gerard, 08 oktober 2009 - 16:47

roggeljoost

roggeljoost

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:11

oowkej ik snap waar jullie heen willen
bedankt voor de informatie en we zullen ermee verder gaan.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:17

Klein hulpmiddeltje: ijzer(III)chloride samen met vrij salicylzuur vormt een paars complex. Een indicatiereactie dus.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:49

Er is nog niet uitgelegd hoe die glucose er nu af gaat.

salicine is een glycoside en door te koken met een sterke base kan je glycosides hydrolyseren. Misschien is dit handig voor in je verslag.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures