Springen naar inhoud

Onbekende stof?

• Log in om te kunnen reageren

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 14:05

Hallo iedereen,

Ik heb een proefje thuis gedaan, maar ik weet eigelijk niet wat ik nu heb gekregen.

Mijn doel was om kopersulfaat te maken, en toen las ik ergens iets over het toevoegen van ammonia aan kopersulfaat om op die manier blauw-paars kristalvorming te krijgen. Anyway,

Ik heb verdund zwavelzuur (1M) in een reageerbuis gedaan, en ik ben toen koperoxide gaan toevoegen, de temperatuur opgebracht todat het ging koken, en ben toen meer gaan oplossen - ik heb toen de brander uitgezet, zodat het niet kookt, maar wel warm genoeg was om nog meer koperoxide op te kunnen lossen.

Vervolgens kreeg ik een lichtblauw kleurige, heldere oplossing. Die heb ik een petrischaaltje gedaan, en aan de lucht laten verdampen. Vervolgens kreeg ik kristalvorming, en dus kopersulfaat.

Vervolgens heb ik dus het kopersulfaat in een nieuwe reageerbuis gedaan, ammonia toegevoegd, toen werd de oplossing donkerblauw, en zag je een lichtblauw/ poeder op de bodem liggen. Vervolgens verhit zodat er meer zou kunnen oplossen - toen het ging koken kreeg het de lichtblauwe kleur van kopersulfaat, en toen de brander weer uitgezet. Toen heb ik het gewoonweg onder een waxine lichtje gezet, zodat het niet zou gaan koken tijdens het indampen.

Uiteindelijk kreeg ik een donkergroene vaste stof, in poedervorm. Na toevoeging van water, om het redelijk in een potje te krijgen en zodat het niet aan de binnenkant blijft kleven, werd het troebel. Het is nu ook inmiddels bezonken.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Heel veel thx,
Joey.

Veranderd door JoeyCarbo, 08 oktober 2009 - 16:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 18:39

Ben je vertrouwd met co÷rdinatiechemie? (complexen) Wanneer je ammonia toevoegt aan een koperoplossing krijg je het kopertetrammine complex. Zoek even op het forum er staan hier heel goed uitgewerkte antwoorden met alle reacties bij. Dat complex kan je indampen als het sulfaatzout. Je krijgt dan Cu[NH34SO4 Wanneer je dit complex hebt verwarmd heb je eigenlijk je ammoniak uit je oplossingen gedampt, waardoor dus ook de NH3 liganden zijn vervangen door water. Je Cu2+ zit niet in die vorm in water maar als een complex met 6 water liganden.

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 19:12

Daar ben ik niet heel erg vetrouwd mee, ik vraag me eigelijk alleen af welke stof ik heb "gemaakt"...

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:26

Je hebt waarschijnlijk basisch kopersulfaat gemaakt. In eerste instantie maakte je het diepblauwe tetramminekoper(II) ion in oplossing: Cu(NH3)42+. Door te verhitten drijf je ammomiak af en zou je weer koper(II) ionen moeten krijgen zonder ammoniak. Wat echter gebeurt is dat er wanneer er nog een beetje ammoniak is, dat je dan koper(II)hydroxide krijgt, vermengd met koper(II)sulfaat en daarnaast ook wat ammoniumsulfaat. Wat je overgehouden hebt met je indampactie zal dus ammoniumionen, koper(II) ionen, hydroxide ionen en sulfaat ionen bevatten. In het kristalrooster zul je wel iets als basisch kopersulfaat hebben met ammoniumsulfaat als verontreiniging. Veel basische koperzouten zijn cyaankleurig of groen.

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 19:15

Maar het is niet zo dat het iets dodelijks gevaarlijks is? Ik heb het water afgeschonken, en laat het overige water verdampen zodat ik een poeder krijg. Kan ik hier nog wat mee, of kan ik het net zo goed door de wc spoelen?

Thx voor de info Woelen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 20:03

Als het gaat om een paar mespuntjes vaste stof, dan kan het wel door de WC, als het duidelijk meer is, dan zou ik het even bewaren en dan als KCA inleveren als je toch een keer je verfresten en ander chemisch afval weg brengt.

De stof die je hebt gemaakt is voor mensen niet bijzonder giftig (net zomin als kopersulfaat) maar voor in het water levende microorganismen en algen e.d. is het wel erg giftig. Koper(II) ionen zijn een sterk gif voor plantaardig leven. Om die laastste reden is het beter om wat grotere hoeveelheden niet het riool in te spoelen.

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 20:08

Ik heb nog veel meer gemaakt na de proef, het is een 1,5 literfles geworden, een derde water en twee derde van de ammonium en kopersulfaat zooi.

Veranderd door JoeyCarbo, 09 oktober 2009 - 20:11

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 22:20

Dat is wel erg veel, waarom op zo'n grote schaal gewerkt? In ieder geval moet je dit niet zomaar dumpen in de WC. Dit moet je echt als klein chemisch afval behandelen. Zet er "koperzouten" op als je het inlevert, dan weten ze bij de verwerking wat er mee moet gebeuren.

Als je weer eens gaat experimenteren, doe het dan op microschaal. Mespuntjes van stoffen, opgelost in een paar ml water, in een reageerbuisje of een klein flesje van bijv. 25 ml. Dat scheelt kosten en een hoop afval. Als je 5 ml van die oplossing had gehad zou ik in het geval van kopersulfaat zeggen 'spoel maar door de gootsteen', maar anderhalve liter is toch echt een ander verhaal.

Van sommige stoffen mag je helemaal niets door de gootsteen doen, ook niet een paar ml of een paar honderd milligram. Voorbeelden daarvan zijn kwikzouten, loodzouten, seleenverbindingen, cadmiumzouten.

Veranderd door woelen, 09 oktober 2009 - 22:22

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2009 - 11:51

Eigelijk geen reden dat ik zoveel heb gemaakt, ik lever het volgende week wel in bij het KCA.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures