Springen naar inhoud

[scheikunde] Aantonen van..

• Log in om te kunnen reageren

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 19:43

Ik moet voor een practicum MgO, MgCO3 en MgSO4 aantonen, ik had zelf al het idee om eerst de oplosbaarheid te testen, want MgO lost slecht op. MgSO4 is hygroscopisch, maar hoe ga ik dat aantonen? Het is al weer een tijdje geleden dat ik met scheikunde in de weer ben geweest, ..

Ik kan zo'n beetje alles gebruiken wat er in een gemiddeld scheikunde lokaal is te vinden, en dan niet de al te ingewikkelde dingen.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Veranderd door JoeyCarbo, 08 oktober 2009 - 19:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:22

Wat houdt het practicum precies in? Krijg je die drie stoffen en jij moet bepalen welke stof wat is? Als dat het inderdaad is, dan is het vrij gemakkelijk.

Het carbonaat en het oxide lossen niet of nauwelijks op in water. Het sulfaat lost wel goed op. Op die manier kun je het sulfaat al identificeren.

Aan jou nu de vraag hoe je onderscheid kunt maken tussen oxide en carbonaat. Beide lossen goed op in verdunde zuren, maar er is ook een belangrijk verschil als je een zuur toevoegt. Welk verschil is dat en hoe kun je dit gebruiken om de laatste twee stoffen te onderscheiden?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:25

Hoe kan je makkelijk carbonaten aantonen? een hint protonen :P

Magnesiumcarbonaat lsot ook slecht op in water pas hier mee op.

MgSO4 lost wel goed op. Hiervoor zou je iets kunnen zoeken waarmee er een neerslag wordt gevormd.

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:28

we krijgen 3 schaaltjes met de 3 stoffen, niet wetend welke - het is aan ons de opdracht om te kijken welk welk is.

Sulfaat is dan goed oplosbaar,

Ik zou water kunnen toevoegen aan het magnesiumoxide, en dan zou het een base moeten worden omdat magnesiumhydroxide dan onstaat, en dat is een base. Dat kan ik aantonen met BTB.

Dan blijft MgCO3 over, en dat zou ik dan kunnen aantonen door ...?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:35

zuur toevoegen, wat gebeurt er dan denk je?

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:40

Het reageert lijkt me, maar ik ken de details niet, het is de eerste keer dat ik met magnesiumsulfaat en magnesiumcarbonaat werk,...

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:46

Wel probeer eens de reactievergelijking op te stellen en je zal een zeer merkwaardige stof tegen komen Koolzuur. H2CO3 maar die bestaat eigenlijk niet want ze ontleedt onmiddelijk in water en CO2 dat je macroscopisch kan waarnemen door belvorming. Je kan dit toepassen bij alle carbonaten.

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:54

Oohja, ik weet wat je bedoel, dat heb ik een keer eerder gedaan, de vloeistof werd ook warm, en er onstonden belletjes, en dus ook gas, van die werden om hooggeduwd. Is het trouwens waar wat ik zei over MgO + H2O tot magnesiumhydroxide?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 20:56

In theorie misschien, maar dan zit je toch al gauw een week naar het potje te staren. Neem maar aan dat het niet oplost.

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 21:06

Ik moet er vanuitgaan dat het met pH waardes en zuren en basen heeft te maken. Daar zijn we dit hoofdstuk mee bezig geweest, dus ik ben weer bij begin af aan :(

Veranderd door JoeyCarbo, 08 oktober 2009 - 21:07

tineke8889

tineke8889

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 21:09

protonen toevoegen betekent gewoon aanzuren? en dat heeft met pH te maken? Als je leraar het daar niet mee eens is, is hij niet heel goed lijkt me ;)

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2009 - 21:18

nee, ik bedoel dat het waarschijnlijk iets te maken heeft met de pH waarden van de stoffen, en met zuren en basen omdat we daar dit hele hoofdstuk mee bezig zijn geweest. Het "test-practicum" van een hoofdstuk over zuren en basen gaat waarschijnlijk niet over het aantonen met methoden die niets met de zuren en basen te maken hebben.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 08:07

Dat werken met een indicator om de basische eigenschappen van MgO aan te tonen gaat niet echt werken. Dat is veel te langzaam. De methode van zuur toevoegen aan beide stoffen levert je de gewenste informatie. De ene lost op, de andere lost ook op en geeft daarnaast ook nog belletjes. Dan heb je ze beide geidentificeerd. Het sulfaat lost op zonder dat je zuur moet toevoegen. Dit is de enige goede en praktische manier om de drie stoffen van elkaar te onderscheiden. Je gaf zelf ook al aan dat alle niet al te speciale materialen beschikbaar zijn in het chemielokaal en nu is het enige dat jij nodig hebt wat water en wat verdund zuur (bijv. zoutzuur).

JoeyCarbo

JoeyCarbo

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 19:13

Het is gelukt, ik heb het MgCO3 aangetoont door zoutzuur toe tevoegen, daarbij onstond CO2, het MgSO4 lostte goed op, en MgO was een base, aangetoont met BTB.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2009 - 21:12

Heb je bij de andere stoffen ook wat broomthymolblauw gedaan?
Want je magnesiumcarbonaat reageert met zuren dus is het toch ook een base? Of niet? Waarom zou de broomthymolblauw daar niet verkleuren?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures