ir/nmr/ms

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

ir/nmr/ms

beste allemaal.

vorige schooljaar heb ik karakterisering niet gehaald, ivm stage dit jaar lessen niet kunnen volgen. en over 2 weken toetsen.

ik zit in de knoei met aan de hand van een ir spectrum de juist structuurformule aan te combineren. ik weet niet meer hoe ik het moet toe passen heb tabel endergelijke.

dit geld ook voor nmr en ms.

heeft iemand voor mij een samenvatting of een goede beknopte uitleg of een site waar deze info op staat om dergelijke te interpreteren.?

alsjeblieft help me.

dank je wel

Berichten: 19

Re: ir/nmr/ms

ah :) het is een dubbele post, nu snap ik je vraag beter.

Voor IR: miss kun je dit proberen? http://wwwchem.csustan.edu/Tutorials/INFRARED.HTM

staan ook wat oefenvragen op. Het komt er op neer dat bepaalde pieken in je spectrum staan voor functionele groepen. Welke groepen dat zijn, is afhankelijk van de golflengte waar ze staan in je spectrum, check je tabellen! Vooral het linkerdeel van het spectrum is belangrijk voor functionele groepen, rechts zit de "fingerprint" van de stof, dat zijn vooral veel piekjes waar je moeilijker snel iets van kan zeggen. Dat stuk gebruik je als je zelf een stof op structuur wilt controleren en vergelijken met een referentie.

Helpt dit?

Berichten: 19

Re: ir/nmr/ms

en aan deze site heb je ook wel wat:

http://orgchem.colorado.edu/hndbksupport/spect.html

anders google je zelf even ;)

Berichten: 22

Re: ir/nmr/ms

dank je wel. enigzins helpt dit wel op weg. probleem is. waar moet ik beginnen.

heb bijv 6 verschillende structuren en 6 verschillende spetra.

bedankt voor de moeite

Berichten: 19

Re: ir/nmr/ms

hmm, heb een poging tot mailen gedaan maar kwam blijkbaar niet door.. ik begin altijd met ir, om te kijken naar de functionele groepen. Dan werp ik een snelle blik p MS om te kijken of ik alcohol, chloor of broom zie. Dan kijk ik nara nrm, naar de verschillende H's en hoe die naast elkaar kunnen zitten. Oja en naar de MS om te kijken wat de totale molmassa is en hoeveel CH je dan hebt. Als ik uiteindelijk een structuur hbe getekend check ik nog even of alles klopt en kijk ik naar de MS basispiek om te kijken of het meest stabiele fragmentkation een beetje logisch is..

Berichten: 243

Re: ir/nmr/ms

Bij FTIR is het vaak zo dat heelveel pieken meerdere bindingen voor kunnen stellen (of die heel erg bij elkaar liggen waardoor je in de war raakt). Ga daarom op zoek naar hele specifieke bindingen in een molecuul, die ook een specifieke piek bij een bepaalde golflengte/frequentie hebben.

Zoek bij voorbaat een binding die in geen enkel ander molecuul van je serie voorkomt 8-)

Reageer