Springen naar inhoud

Spectro

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 20 april 2004 - 21:12

Wat is het verschil tussen absorptie en absorbantie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2004 - 08:01

Absorptie is algemeen beschaafd Nederlands, absorbantie is Vlaams. Zolang je in Nederland maar steeds absorptie gebruikt zal niemand je verkeerd begrijpen.

Met beide termen wordt hetzelfde bedoeld.
Om het moeilijk te maken kom je ook het volgende tegen:

aDsorptie
absorBtie

en alle mengvormen daarvan

synthemesc

synthemesc

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2004 - 08:12

Absorptie is algemeen beschaafd Nederlands, absorbantie is Vlaams. Zolang je in Nederland maar steeds absorptie gebruikt zal niemand je verkeerd begrijpen.

Met beide termen wordt hetzelfde bedoeld.
Om het moeilijk te maken kom je ook het volgende tegen:

aDsorptie
absorBtie

en alle mengvormen daarvan

absorptie = in zijn geheel opnemen (een spon absorbeert)
adsorptie = hechting aan het oppervlak (bv. adsorptiechromatografie Norit doet dat)
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 april 2004 - 09:04

, absorbantie is Vlaams.

allereerst vlaams bestaat niet. Vlaanderen heeft net als nederland verschillende dialecten, dus ligt liever het dialect toe. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van absorbantie in mijn omgeving.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2004 - 08:36

Een leuke manier om uit te zoeken of een woord Vlaams of Nederlands is is het intikken van het woord in Google.

Uiteraard heb ik dat al geprobeerd, absorbantie komt verscheidene keren voor, alle keren op een belgische site.

Onder Vlaams versta ik hier alle varianten op de Nederlandse taal die geheel of overwegend in de Nederlandstalige provincies van BelgiŽ worden gesproken. Dat een woordt typisch Antwerps of Limburgs is ga ik niet uitzoeken, ik ben geen taalwetenschapper :wink:

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2004 - 13:16

Vlaams is zeer interessant, maar niet in het Scheikundeforum, als iemand hier over door wil gaan, kan hij/zij dat doen in Algemene discussie of niet-technishe wetenschap.

• Gast

Geplaatst op 23 april 2004 - 16:01

Nou kijk 'Absorbantie' bestaat niet meer in het Nederlands. Dat zei me scheikundeleraar. Nu heet het 'Extinctie' dat letterlijk: 'Uitdoving' betekent. (In het engels heet 'Extinctie' : 'Absorbance'). Dus bij spectrofotmetrie meet je hoeveel een ingezonden lichtstraal is uitgedoofd (dus hoeveel lichtenergie is geabsorbeerd).

Extinctie (Absorbance) = -Log Transmissie = Molair ExtinctiecoŽfficient ◊ weglengte cuvet ◊ concentratie

Transmissie = Lichtinsensiteit(uit)/Lichtintensiteit(in).

• Gast

Geplaatst op 05 juni 2005 - 19:40

JanMeut had het helemaal fout!!!

absorptie, absorbantie, en adsorptie zijn allen verschillende termen.
Allesinds dit geldt zo toch in Vlaanderen!!
In mijn cursus wordt absorbantie nog wel gebruikt, maar dit komt waarschijnlijk omdat het een rechtstreekse vertaling is van een Engelse cursus.
Men gebruikt dus maar best extinctie voor -log T.
Absorbantie = 1-T
T= Transmissie

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2005 - 09:31

absorbantie = extinctie :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures