extractie van benzoëzuur

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12

extractie van benzo

Heb vorige week een practicum gedaan waarbij we een mengsel kregen van benzoëzuur en tolueen. De bedoeling was om benzoëzuur als vaste stof te isoleren.

Dit deden we door bij het mengsel een NaOH-oplossing toe te voegen zodat benzoëzuur gedeprotoneerd werd en enkel oploste in de waterfase en niet de etherfase. Zo konden we de waterlaag in de scheitrechter aflaten en moesten we die naspoelen met een weinig water (10 mL). Dan moesten we het water aanzuren met H2SO4, filteren en kregen zo onze benzoëzuur.

Nu vragen ze: Om zoveel mogelijk vaste stof te isoleren is het absoluut nodig minimale hoeveelheden water te gebruiken. Noteer het gebruikte volume (ik had 10 mL) en bereken de verliezen.

Nu weet ik niet zo goed wat ze met die vragen bedoelen en hoe je het dan juist moet berekenen.

Kan er iemand helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: extractie van benzo

Hintje, wat is de oplosbaarheid van benzoëzuur in water? Welliswaar heel laag, maar er lost toch wat van op.

Berichten: 12

Re: extractie van benzo

Op ons practicum staat 0.3 g per 100 mL bij kamertemperatuur. :)

Berichten: 12

Re: extractie van benzo

Dus dan zou ik in principe 0.03 g benzoëzuur verloren zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: extractie van benzo

Precies, maar heb je beide keren dat je water gebruikt meegerekend? NaOH-oplossing = 1e keer, een weinig water (10 mL) = 2e keer.

Berichten: 12

Re: extractie van benzo

Nee, enkel de 2e keer. Je wilt zeggen het water dat gevormd wordt bij het toevoegen van NaOH?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: extractie van benzo

NaOH is normaal een vast zout hoor, ook die heeft bij jou practicum in water opgelost gezeten.

Berichten: 12

Re: extractie van benzo

Hoe zou ik dat dan kunnen berekenen? Wij kregen gewoon een pot met 2M NaOH-oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: extractie van benzo

Berekenen? Waarom moet je dat berekenen? Of heb je er gewoon met de losse pols wat van die oplossing bijgedaan?

Sorry dat ik dit nu moet vragen, maar betreft het een chemische universitaire opleiding wat je aan het doen bent?

Berichten: 12

Re: extractie van benzo

Excuseer hoor, het was gewoon een vraag. Ik doe bio-ingenieurswetenschappen, zit in mijn 2e bach en hetgeen wat ik nu vraag snapt niemand van mijn klas. Het is dan ook een universitaire richting, vrij theoretisch dus. Veel praktijk hebben wij nog niet gezien. Plus mijn kop zit vol snot door de ziekte die ik nu broei, dus echt helder ben ik niet vandaag.

Dus wat jij insinueert is die 30.4 mL NaOH-oplossing die ik heb toegevoegd 30.4 mL water is?

Berichten: 243

Re: extractie van benzo

Misschien een stomme vraag, maar waarom zou je nog eens water toevoegen aan het natriumbenzoaat? 8-[ Verder lijkt het me dat je een overmaat NaOH hebt toegevoegd om er zeker van te zijn dat al het benzoëzuur wordt omgezet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: extractie van benzo

Eowyn schreef: Excuseer hoor, het was gewoon een vraag. Ik doe bio-ingenieurswetenschappen, zit in mijn 2e bach en hetgeen wat ik nu vraag snapt niemand van mijn klas. Het is dan ook een universitaire richting, vrij theoretisch dus. Veel praktijk hebben wij nog niet gezien. Plus mijn kop zit vol snot door de ziekte die ik nu broei, dus echt helder ben ik niet vandaag.

Dus wat jij insinueert is die 30.4 mL NaOH-oplossing die ik heb toegevoegd 30.4 mL water is?
Idd, dat is 30.4 ml water. Je zegt het nota-bene al in je eigen stukje tekst: waterfase :)

Berichten: 12

Re: extractie van benzo

Maar volgens mij is dat water afkomstig van de deprotonering van benzoëzuur. Bij NaOH gaat OH binden met proton van benzoëzuur. Dan ontstaat het benzoaation en die lost graag op in water dat gevormd is en niet in ether en zo kunnen we die dan scheiden.

Of zit ik er naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: extractie van benzo

Zoals ik al zei is puur natriumhydroxide een vast zout. Je spreekt zelf al over een NaOH OPLOSSING. Dat spreekt voor NaOH al voor zich dat het in water opgelost zit. Die mol water per mol benzoëzuur kan er zelf niet voor zorgen dat benzoëzuur oplost. Het water waar het NaOH in opgelost zat wel.

En al zou het alleen dat water zijn: water is water en dat zul je toch bij die 10 ml moeten tellen.

Andere redenering: hoe heb jij het NaOH toegevoegd? Waren dat vaste korreltjes of was het een vloeistof?

Berichten: 12

Re: extractie van benzo

Ok, dat NaOH gedoe had ik ondertussen al door :) maar nu snap ik het volledig.

Heel erg bedankt voor je hulp en sorry dat je je tijd moest verspillen aan mij.

xxx

Reageer