Springen naar inhoud

[scheikunde] standaard additie methode

• Log in om te kunnen reageren

iet

iet

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2009 - 22:11

Hallo!

Ik ben bezig met een vraag voor analytische chemie waar ik niet uitkom:
Ik heb 5 signalen voor blanco samples(7,4;6,8;5,4;6,9;6,2 mV) en 5 signalen 'spiked' met 1 microgram(12,7;10,5;13,1;12,2;12,2).
Ik moet de sensitivity en limit of detection berekenen.
Verder zijn er geen concentraties of volumes gegeven.
Het heeft geen zin om de helling(voor de sensitivity) en het snijpunt te berekenen van de signalen, ik moet deze eerst op een of andere manier in concentraties omzetten.
Ik heb al de blanco signalen gedeeld door de signaalverschillen (x-as?), en de gemiddelden en standaardafwijkingen van de signalen berekend, maar geen idee wat ik hiermee verder moet. Wat moet er op de y-as?
De formule voor lod weet ik wel : 3*std/helling, maar weet niet welke std te nemen. Ergens anders een andere formule gevonden voor lod: gem(bl)+3*std(bl).
Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 06:55

Waarom zou je geen LOD kunnen berekenen zonder volume? Je hebt dan gewoon een LOD in termen van massa, onder verder gelijk blijvende omstandigheden.

Wat je zegt voor de berekening van de LOD heb je gelijk: daarmee bepaal je het minimale signaal in mV waarbij je kunt spreken van een gedetecteerd analiet. Welke hoeveelheid daarbij hoort is dan aan jou.

Overigens heb je in beide series ťťn meetpunt zitten dat een outlier zou kunnen zijn. Misschien moet je dat even proberen te testen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

iet

iet

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 12:03

Bedankt, het berekenen van de lod kom ik waarschijnlijk wel uit.
Voor de sensitivity heb ik echter een richtingscoefficient nodig, maar ik weet niet van welke getallen ik een lijn moet schatten, niet van de signalen iig.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 12:09

Als ik het goed begrijp. zijn signaal en hoeveelheid stof de enige gegevens die je hebt. Met microgrammen op de x-as en mV op de y-as is de richtingscoŽfficiŽnt gelijk aan mV/microgram, toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

iet

iet

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 12:13

Niet eens de hoeveelheid stof, alleen de hoeveelheid waarmee is gespiked(1 microgram)

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 12:16

Wat is er nu gespiked een sample of de blanco?

iet

iet

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 20:26

De 5 samples zijn gespiked met 1 microgram

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 21:08

Sensitivity is de helling van een calibratielijn, als je alleen beschikt over een 0 standaard (blanco?) en een sample met concentratie x+1 ug dan is deze helling niet te berekenen.

iet

iet

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2009 - 21:20

Dat denk ik dus ook, volgens mij mist er informatie in de vraag.
Maar ik was bang dat het iets simpels was wat ik over het hoofd zag, of niet de juiste methode wist. In ieder geval bedankt!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures