[Chemieforum.nl] De toekomst

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

[Chemieforum.nl] De toekomst

Het valt het team en waarschijnlijk ook veel leden op, dat het forum langzaam wat minder bezoekers trekt.

Het forum staat of valt met de belangeloze toewijding van haar leden, en hecht daarom dan ook erg veel waarde aan hun mening en visie.

Daarom zouden wij graag van alle leden, ongeacht je verdienste op het forum, willen weten wat je nu van de opzet vindt, en wat je denkt dat beter kan. En dat kan op de meest uiteenlopende wijze: je vindt subforum zus-en-zo nutteloos, of als we dit-en-dat zouden kunnen aanbieden, dan trekt dat veel aandacht, enzovoorts.

We zijn achter de schermen al een lange tijd bezig met een update voor de software die het forum meer functionaliteiten moet bieden, maar het komt maar niet van de grond.

Alle input wordt erg gewaardeerd!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 252

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Vooruit dan maar.

Allereerst wil ik melden dat Chemieforum wat mij betreft behoorlijk goed is! Ik waardeer vooral de rustige lay out en de duidelijkheid. Geen schreewerige banners en gadgets die de aandact toch maar afleiden. Ook de (strenge) correcte hand van de moderatoren is positief.

Als er dan toch wat moet wijzigen:

- eenvoudige manier om bestanden (bvb pdf) toe te voegen als attachement

- eenvoudige manier om foto's in een topic te plaatsen

- eenvoudigere tekstopmaak zoals bvb in WORD of OUTLOOK.

- Eenvoudiger knippen en plakken

- voor mijn persoonlijk interessegebied, een forum over online analysetechnieken (geen labo-analyses)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Ik ben hier niet zo lang, maar wat mij opvalt is dat er aardig wat schoolvragen zijn. De wijze waarop die geholpen worden vind ik wel leuk, geef een beetje info en laat de persoon verder het denk werk doen. Maar misschien is het toch wel handig dat sommige vragen die vaak voor komen, dat daar een sticky over gemaakt wordt met veel info, het zelf denken van de ts gaat dan wel weg. Zoals het FAQ spectroscopie/spectrometrie topic vind ik wel leuk. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat het doel van deze website is. Wil je studenten helpen of wil je hobbychemie of alleen professionals of?

Een kleine opmerking over de werking van chemieforum zijn die sub sup dingen, wow, wat maakt dat de stoffen echt heel onduidelijk tijdens het typen van een bericht. Als dat anders kan dan zou dat heel mooi zijn. Het moet wel te doen zijn met wat JavaScript die na het sub sup klikken het cijfertje direct verandert. (but don't ask me how). Of je plakt gewoon de standaard 1,2,3,4,+,- in sub/sup formaat in paar knoppen in het menu (codebuttons).

Sowieso bedankt voor dit forum, ik leer er heel veel. :)

Berichten: 27

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Ik vind dit forum echt top! puur om het feit dat je met vragen die je hebt hier naartoe kan en ze dan meestal op gelost worden.

Berichten: 281

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Ik ben eigenlijk erg tevreden met het forum. Het is inderdaad eenvoudig en overzichtelijk zoals DeeVee ook ongeveer zegt. De tip van Z4x over de standaardknoppen met de 1, 2, 3 of 4 als super/subscript is inderdaad erg handig denk ik. Misschien nog een geïntegreerd tooltje om moleculen te tekenen? :-k

Ik denk dat de interesse voor chemie over het algemeen een stuk minder geworden is. De meeste mensen die op chemieforum geregistreerd staan, deden dit omdat ze een vraag of meerdere vragen hebben en vervolgens komen ze niet meer terug. Misschien wat lobbyen bij (middelbare)scholen? Ik heb eigenlijk verder even geen idee wat beter zou kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Allereerst; dank voor input!

Het integreren van een soort vergelijkingseditor is inderdaad al langere tijd een plan voor de update. Het is technisch zeker mogelijk, maar het vergt wel wat aanpassingen. Moleculen tekenen is nog wat complexer; als er al wat voor bestaat is dat zeer waarschijnlijk een kostbare zaak. Maar we nemen het mee!

Wat betreft het direct zichtbaar maken van de opmaak van nieuwe posts, dan zouden we een echt WYSIWYG-postvenster moeten maken. Daar hebben we het ook al over gehad, kan alleen niet meer zo terugvinden wat daar uitkwam :oops:

Missen jullie niet een soort van portaal voor de echte beroeps? Zoals het nu is opgezet, richten we ons sterk op de leerlingen van het middelbare onderwijs. Zelfs studenten van MBO/HBO/universiteit zijn in de minderheid. En de echte professionals (mensen die al meerdere jaren in de chemie werken) zijn echt zeldzaam. Wat zouden we kunnen aanbieden om het forum voor hen interessant(er) te maken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 27

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

misschien kun je aan een aantal mensen vragen of ze een verhaal willen posten over het bedrijf en een beetje uitleggen wat daar allemaal gebeurd ik ben zelf nog bezig met mijn MLO opleiding en ik persoonlijk ben er wel nieuwsgierig na welke bedrijven je hebt en wat ze doen.

misschien is het ook wat om een beetje reclame te maken (als dat niet te veel kost :oops: ). En misschien kun je ook voor de mensen ( de mensen van het bedrijfs leven dan)zelf het forum wat aantrekkelijker maken dmv een plaats te maken waar zij met andere bedrijven dingen kunnen uitwisselen ofzo en waar wij dan idtjes van af kunnen halen misschien om te gebruiken voor school en dergelijke! :D ;)

Berichten: 133

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Allereerst de complimenten voor de opbouw en onderhoud van het forum.

Ik zie dat het forum gesteund wordt door meerdere chemische verenigingen maar ik heb via de KNCV (bv) nog niks gehoord over dit forum. Zij zouden het forum beter kunnen promoten zeker omdat ze een doelgroep van professionals hebben.

Een wild idee is om de universiteiten en hogescholen te benaderen zodat studenten in aanraking komen met een forum waar zij mensen kunnen helpen en oo zelf geholpen kunnen worden. Dat deze instituten Chemiforum.nl adviseren als kennisbron en/of discussies.

Berichten: 3.145

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Wat uiterlijk betreft vind ik dit ook een prima forum. Rustige layout en herkenbare kleuren. Dit is een eerste stap naar professionele uitstraling. Ik ben het wel met Z4x eens dat het invoeren van formules wel wat omslachtig is en leidt tot onleesbare berichten in het invoer-scherm.

Wat betreft doelgroep is het verhaal wel wat lastiger. Aan de ene kant wil je belangstelling vanuit bedrijfsleven en universiteiten en HBO instellingen, aan de andere kant wil je ook scholieren niet afschrikken. Dit kan soms wat bijten, want vanuit het bedrijfsleven wordt het belangrijk gevonden dat er professionele antwoorden komen en dat er veel kennis is.

Zelf geloof ik eigenlijk niet dat vragen vanuit het bedrijfsleven zo snel op een forum als dit terecht komen. De kans bestaat dat dan een kewl of snotneus een antwoord geeft en een beetje kritisch/serieus iemand zal dan zijn heil elders zoeken.

Zelf ben ik beroepshalve bezig met ICT-toepassingen en ik bezoek wel eens professionele forums, zoals bijv. het forum van Oracle. Op dat soort forums vind je echter geen scholieren en ook vrijwel geen hobbyisten. Het zijn heel zakelijke forums met een heel andere atmosfeer dan chemieforum. Je komt daar echt met een vraag vanuit de business en hoopt op een antwoord. Soms kun je zelf ook weer anderen helpen.

Ik kan me voorstellen dat als je zoiets wilt bereiken met chemieforum, dat je dan een aparte sectie moet maken voor professionele chemie en dat je als moderators er ook strak op toeziet dat daar alleen zakelijke informatie op komt en niet een kewl/gein post of een vraag van een scholier hoe reactievergelijking XYZ opgelost moet worden.

Berichten: 53

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Hier mijn persoonlijke ervaring met chemieforum,

Zelf ben ik één van die gebruikers die regelmatig op chemieforum komt om te kijken wat er besproken wordt. Daarbij heb ik naar mijn weten geen vragen gepost en ik heb ook niet de behoefte gehad om me in een discussie te mengen. Dit laatste meestal omdat de vraag al voldoende beantwoord is of omdat ik van het onderwerp te weinig af weet.

Hoewel ik dus weinig actief ben op dit forum vind ik het heel leerzaam omdat er onderdelen worden besproken waar ik zelf weinig of niets mee te maken heb. De onderwerpen worden duidelijk uitgelegd en soms de vragensteller geprikkeld door de vraag niet direct te beantwoorden maar een hint in de juiste richting geven.

vooral doorgaan

Berichten: 129

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Ik kan me heel goed vinden in wat DeeVee schrijft.

Zelf werk ik in een hogeschool, ben lid van het bestuur van KVCV (sectie analytische chemie), en vooral geïnteresseerd in analytische chemie. Regelmatig antwoord ik op vragen maar heb er ook al zelf gesteld, maar inderdaad, de respons is dan niet zo groot.

Het valt me wel op dat er erg veel school- en huiswerkvragen zijn, en vooral dat de studenten vaak niet de moeite doen om eerst zelf te zoeken.

Of er moet opgesplitst worden tussen hobby en professionelen weet ik zo niet, de onderwerpen zijn vaak zo specifiek dat er automatisch een scheiding gebeurt.

In de laatste vragen zie je in eerste instantie niet in welke rubriek de vraag thuishoort, dan kijk je, denk je wat is dat hier en dan valt je op dat het bij huiswerk of zo staat.

Ik heb dit forum alleszins als link geplaatst in mijn cursus analytische chemie voor onze eerstejaars.

Berichten: 1.379

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Woelen beschrijft precies waar het mij ook om gaat. We missen teveel de industrie en de professionele chemie. De belangrijkste sectoren uit de professionele chemie moeten in onze groepen herkenbaar aanwezig zijn. Dat is nu niet het geval.

Ik denk dat scholieren en studenten daar ook wat aan hebben. Als is het alleen maar als hulp bij de keuzeproblematiek bij studenten. Die willen vaak weten wat je later met chemie kunt doen.

Een verregaande detaillering zou zijn doel voorbij schieten. Maar je zou wel grote rubrieken kunnen maken als biochemie, chemische technologie, oppervlaktechemie, materialenkunde, vaste stof chemie, milieuchemie, voeding en medicijnen.

Begrippen die herkenbaar zijn voor professionals die met vragen zitten. Met een onderwijsindeling als anorganische chemie, fysische chemie en organische chemie bereik je dit doel niet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

In het geval van oprichten van een professionele sectie: dan is het behouden van het niveau van levensbelang. Je zult dus een soort schifting moeten aanbengen zodat niet elke 'kewl' daar onzin kan plaatsen, zonder de toegangspoort teveel dicht te zetten.

Heb je een idee hoe je dat zou kunnen bereiken? :)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.337

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

Ik kan me goed vinden in wat hier allemaal gezegd is maar het zou handig zijn moest het volgende probleem aangepakt worden. Ik kom vaak tegen dat ik iemand aan het antwoorden ben maar dat tegelijk iemand anders aan het antwoorden is. Kijken naar de online ledenlijst is te omslachtig vind ik persoonlijk. Een handige oplossing is dat er een msgbox komt wanneer iemand voor jou in dezelfde topic gepost heeft sinds jij aan het typen bent. Als dat nieuwe berocht dan ook nog eens onderaan zou kunnen gelezen worden zou het helemaal af zijn. :)

Het is vrij eenvoudig waarom hier zo weinig universiteit- of hogeschoolstudenten vragen komen stellen. De meeste universiteiten hebben een eigen online platform dat een forum bevat waar de studenten specifieke vragen kunnen stellen over de cursus. Vooral voor chemie zijn die in mijn studierichting (chemie aan de ugent) zeer populair.

@ bery: Vanaf chemlevel 5 laten posten? (of 4 maar dan heb je er wel al kewls tussenzitten.)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Chemieforum.nl] De toekomst

De optie om aan te geven dat er in de tussentijd een nieuwe post bij is gekomen ken ik inderdaad van een ander forum, heel handig! Goed idee :)

Voor wat betreft het Chemlevel als maat voor het posten in een bepaald forum: daar is het level te vrijblijvend voor. Hoe vaak komt het niet voor dat iemand juist een level 1 invult terwijl de persoon al eindexamen doet (standaard waarde) of juist 8 omdat dat wel cool staat? Ik denk dat een beetje betere maat nodig gaat zijn!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer