spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 293

spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Hier kan je je ei kwijt!

schrijf hier je les van de dag (wat je geleerd hebt) op en maak me blij :D .

(of als je meer wilt vertellen: graag natuurlijk).

(deze lessen mogen van alles zijn, hoeft nergens iets mee te maken te hebben en het ho3eft ook niet belangrijk te zijn ofzow...gewoon iets waar je geen aparte thread voor zou openen):

bijvoorbeeld: (mijn les van vandaag):

bij een wiskundige afleiding kan nog wel eens wat misgaan:

ik was iemand aan het helpen met wiskunde (ik loop nauwelijks achter dus ik was hier al lang mee klaar). maar dat betekend niet dat alles zo maar lukt:

ik had een afgeleide gelijk gesteld aan 0 om een extreme waarde te bepalen. door het geheel met de noemer voor het '=' teken te vermenigvuldigen, kreeg ik er een waarde uit (t=0). bij controle met de GR bleek dat de functie helemaal geen extreme waarde had (soort van wortelfunctie). En dan ga ik morgen dus vragen wat ik fout gedaan heb. van fouten leer je. overigens was het wel veel leuker om samen de fout in te gaan dan alleen :roll: .

Berichten: 402

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik heb geleerd WAAROM het verband tussen de Km en de sterkte van de binding tussen een substraat en een enzym geldt. (Scheikunde dus)
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

ik heb vandaag het verschil tussen gevaar en risico geleerd. Zet een afgesloten pot blauwzuur in een kamer, en het risico dat de mensen in de kamer lopen is zeer groot, maar het gevaar is nihil.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Lala schrijft:
ik heb vandaag het verschil tussen gevaar en risico geleerd. Zet een afgesloten pot blauwzuur in een kamer, en het risico dat de mensen in de kamer lopen is zeer groot, maar het gevaar is nihil.
Van Dale:
gevaar: de mogelijkheid, de kans dat uit gegeven omstandigheden onheil ongeluk of nadeel kan voortkomen
risico: gevaar voor schade of verlies
Mijn veiligheidscursus:
risico = kans (dat iets misgaat) x effect (ernst van dat misgaan)
Als je het gevaar als nihil beschouwt, dan is het risico volgens mij ook niet groot. Ik vind overigens dat het gevaar groter is dan nihil, want bij ons sneuvelt er nog wel eens wat in huis. Honden, poes, kinderen. Ik vind een pot blauwzuur in de kamer dan ook te gevaarlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Vandaag geleerd over arbeidstevredenheid en de consequenties.

Ook geleerd over burn-out.

Het interessantste: de correlaties tussen arbeidstevredenheid en performantie worden niet beïnvloed door het soort productief gedrag (OCB of in-rolgedrag)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Het ging over het gevaar wat er op dat moment aanwezig was: geen, want het blauwzuur is afgesloten van de rest van de omgeving. risico is kans maal gevolg, en aangezien de gevolgen niet te overzien zijn, is het risico groot.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

ik heb vandaag geleert dat ik toch maar een paar nieuwe plectrums moet gaan kopen voor mijn gitaar

(die ene die ik nu heb kan ik soms best moeilijk vinden)
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik heb geleerd dat sommige mensen onbetrouwbaar zijn :roll:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik heb vandaag geleerd dat...

als er je iets niet lukt op de manier die je is voorgeschreven (door een handleiding, docenten,...) er niets is dat je tegenhoudt het op een andere manier te proberen.
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik ken sinds vandaag bijna heel Azie uit m'n kop (plus hoofdsteden), heb ook geleerd over chemische reacties en verwachte en onverwachte reacties (bij scheikunde, eerste jaar).

Oh ja.. en ben er ook achter gekomen dat mijn Nederlands leraar (die we sinds een week hebben) met elke les een grotere ******** wordt (sorry voor taalgebruik :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik heb geleerd dat een collega bang is voor garnalen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik heb geleerd dat als je gaat soliciteren bij een groot bedrijf dat je dan eerst moet vragen naar het profiel wat ze van je hebben gemaakt.

In dit profiel zou kunnen staat hoe hoog ze je in schatten, en ze laten je vaak niet hoger komen dan die functie, en dat kan een hoop ellende besparen als je dat van te voren al weet.

Bij maatschappijleer.

Bij wiskunde heb ik geleerd dat je een functie als

5x³+x²+logx=6

niet precies kan oplossen. (en dan mag je eventule "Log" tegens of andere laten staan) je kan het enkel benaderen. (een vriend van mij en ik hebben ons er mee bezig gehouden deze optelossen. maar toen we er niet uitkwamen vroegen we de leraar)

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=16760

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik heb vandaag geleerd dat het zo goed als onmogelijk is 1000 engelse woordjes uit het hoofd te leren op een namiddag :roll:

Berichten: 119

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Antoon schreef:Ik heb geleerd dat als je gaat soliciteren bij een groot bedrijf dat je dan eerst moet vragen naar het profiel wat ze van je hebben gemaakt.

In dit profiel zou kunnen staat hoe hoog ze je in schatten, en ze laten je vaak niet hoger komen dan die functie, en dat kan een hoop ellende besparen als je dat van te voren al weet.

Bij maatschappijleer.
toen ik dit las dacht ik he, das toevallig dat heb ik vandaag ook geleerd,maar toen ik mijn balkje iets terug naar links schoof om te kijken wie het had getypt. toen kwam ik erachter waarom ik het zo bekend vond klinken...ik heb dezelfde les gevolgd als antoon :wink:

en ik heb vandaag nog iets geleerd van antoon zelf, ook tijdens deze les...had alleen niks met maatschappijleer te maken maar met wiskunde!

ik had het met hem over afgeleide functies om de helling te berekenen. en toen heeft hij mij geleerd formules als de volgende op te lossen:

f(x)=5^x

de afgeleide functie hiervan is als volgt te bepalen:

f'(x)=Ln(5)*(5^x)

ik heb zelf wiskundeA1,2 5HAVO maar hij heeft WiskundeB en die gaan er over het algemeen wat dieper op in en soms leer ik zo nog eens wat extra's bij

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: spelletje: wat heb jij vandaag geleerd, vertel het!

Ik heb vandaag geleerd dat ik sneller moet zijn dan moderators om te reageren op onzinnige posts, anders zijn de al verwijderd :wink:

Oh, en gisteren heb ik geleerd dat je never nooit plakband bij de Plusmarkt moet kopen. Gisteren gedaan en meer dan een centimeter of vijf kan je er niet vanaf pakken voordat ie scheef gaat :roll:

Rommel...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer