Halon blussers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 840

Halon blussers

Weet iemand of het gebruik van halonblussers door particulieren verboden is? Ik zie er flink wat staan op marktplaats, en het zou wel handig zijn, omdat het heel erg goed werkt (antikatalystisch), en apparaten niet aantast.

Natuurlijk is het niet goed voor het millieu, maar vroeger werd halon met de tonnen gebruikt, en tegenwoordig bijna niet meer, dus zo;n ramp zal het niet zijn.

Re: Halon blussers


Re: Halon blussers

Natuurlijk is het niet goed voor het millieu, maar vroeger werd halon met de tonnen gebruikt, en tegenwoordig bijna niet meer, dus zo;n ramp zal het niet zijn.
Jor dit is niet zo'n gelukkig argument.

Analoog: Vroeger werden veel misdadigers opgehangen etc.

Berichten: 840

Re: Halon blussers

Ok, dan weet ik genoeg. ;)

ik zag zo'n 2Kg blussertje staan op marktplaats en vond het wel interessant. Dat laat ik dan maar lopen.

Vraag me af waarom de overheid de handel ervan op marktplaats dan toestaat...

Je ziet gewoon mensen bieden op die dingen.

Het is ideaal spul, want het tast dure apparatuur in een brand nauwelijks aan, en ik heb wel wat dure dingen, zoals magneetroerders/hotplate, verwarmingsmantel, analytische balans, enz.

Re: Halon blussers

Een CO2 blusser is dan een goede keus

Berichten: 281

Re: Halon blussers

Maar aan de andere kant: Als jij het niet koopt, koopt iemand anders het wel 2e hands. Die halon komt gerust in de lucht vroeg of laat vrees ik.

Berichten: 840

Re: Halon blussers

Tenzij je het uit liefdadigheid koopt en aflevert bij het KCA :P

Berichten: 281

Re: Halon blussers

Kan je ook nog gaan betalen voor de verwijdering / afvoering van blusser(s). Dat zie ik Hollanders niet zo gauw doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Halon blussers

Gebruik door particulieren is niet te controleren. Je kunt het alleen niet meer kopen nieuw.

Als je zelf een toepassing hebt met bijvoorbeeld gevoelige electronica dan is het heel handig spul.

Als je het inlevert (en dat is gratis) gaat het op een grote hoop (halonenbank) en wordt het aan bedrijven verkocht voor essentiële toepassingen en belandt het uiteindelijk ook in de atmosfeer.

Je argumentatie is dus wel valide. Mocht je het ooit nodig hebben is het niet zo'n ramp.

Berichten: 840

Re: Halon blussers

Als een advideur Wet Millieubeheer dat zegt... dan ga ik het dus kopen :)

Klopt inderdaad wel, het gaat toch de lucht ooit in...

Bovendien wordt het volgens mij niet meer geproduceerd, dus als ze door de voorraad heen zijn zullen ze toch wel een alternatief moeten hebben. Maar dit weet ik niet zeker.

Reageer