Springen naar inhoud

omrekenformule hydraten

• Log in om te kunnen reageren

zwarre

zwarre

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 18:58

Ff vraagje want al ff niet meer gedaan:

Wanneer ik een oplossing (met een bepaalde concentratie) moet aanmaken vanuit een vaste stof, maar ik doe dit met het hydraat ipv de zuivere stof, klopt het dan dat ik het aantal mol gewoon moet vermenigvuldigen met de verhouding van de molmassa's??

Vb: c=2M V= 0,5L

dus n= 1mol --> is dan de massa van het af te wegen hydraat: m(hydr) = n * (Molmassa hydraat / Molmassa zuivere stof)

Al even niet meer gedaan dus hoop dat iemand kan bevestigen of kan corrigeren...

Veranderd door zwarre, 13 oktober 2009 - 19:00

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 19:23

Nee, je moet niet het aantal mol vermeningvuldingen met de verhouding van molmassa's, maar de totaal af te wegen hoeveelheid.

Een voorbeeld maakt het wel duidelijk.

Stel je moet een 0,3 mol/l oplossing maken van natriumsulfiet. De formule hiervan is Na2SO3 en de molmassa hiervan is 126 gram. Je moet dus 0,3*126 = 37,8 gram hiervan afwegen.

Stel nu dat jij niet de beschikking hebt over het watervrije zout, maar wel over het 7-hydraat. Dan moet jij voor een 0,3 mol/l oplossing afwegen 37,8*Mh/Md, waarbij Mh de molmassa is van het hydraat en Md de molmassa van de droge watervrije stof. De molmassa van Na2SO3.7H2O is 252 gram. Jij moet hiervan dus afwegen 37,8*252/126 = 75,6 gram.

Je kunt natuurlijk ook gewoon uitrekenen 0,3*252 gram en dan kom je ook uit op 75,6 gram.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2009 - 19:29

Ik zie niet in hoe dit juist kan zijn.

Je doet het best zo: Je weet dat je 2 mol per liter nodig hebt. bereken dan de molmassa + de molmassa van het aantal watermoleculen dat je kristalwater vormt. doe dit maal het aantal mol dat je nodig hebt. (als je 1 liter wil maken doe je dus maal 2) Nu bekom je de massa die je meot afwegen van je hydraat om de juiste concentratie te bekomen.

EDIT: Sorry te lang gewacht met posten.

Veranderd door chemaniac, 13 oktober 2009 - 19:30

zwarre

zwarre

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2009 - 17:48

OK bedankt,

Jullie antwoord is in feite hetzelfde. Alleen moet er bij het eerste (Woelen) dan wel vanuit gegaan worden dat het over 1L oplossing gaat. Een conc. vermenigvuldigen met een molmassa geeft nu eenmaal geen massa.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures