[scheikunde] PWS Penicilline

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] PWS Penicilline

Hallo allemaal,

Ik ben een scholier in VWO 6 en ben bezig met... (jawel) het welbekende profielwerkstuk. Dat van mij gaat over penicilline. Ik heb me er al aardig in verdiept (20 uurtjes aan opzoeken en research erin zitten) 8-) en heb als hoofdvraag: Wat is penicilline?

Zelf kwam ik erachter dat deze vraag iets te universeel was. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe hoofdvraag, alleen ik weet niets te verzinnen. Dus ik vraag aan jullie als forum om enige suggesties die mij weer een beetje op weg kunnen helpen.

Daarnaast ben ik ook op zoek naar de synthesevoorschriften van penicilline G en ook naar voorschriften van de derivatieven (zoals Amoxicilline) daarvan. Het hele internet heb ik al afgezocht naar deze voorschriften. Ik heb o.a. gekeken bij de search engine van Wageningen, de online bieb van de TU-delft, engelse sites afgezocht, duitse proefschriften bekeken etc.

Als iemand mij hiermee ook een hand kan helpen, ben ik zeer dankbaar. ('k begin langzamerhand een beetje gek 8-[ te worden van het niet vinden van de juiste informatie)

Gr. Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] PWS Penicilline

Als je de ontdekking (Fleming) en verdere ontwikkeling van penicilline (derivaten) beschrijft ben je al een heel eind op weg. Wat in deze context ook erg interessant is, is het fenomeen penicilline-resistentie. Ik zou daar dan ook zeker aandacht aan besteden (denk aan beta-lactamase, clavulaanzuur). En natuurlijk het chemische werkingsmechanisme van penicilline even uitdiepen (transpeptidase)!

Je stuk zou dan kunnen gaan heten "Penicilline: werking en ontwikkeling".

Berichten: 2

Re: [scheikunde] PWS Penicilline

Klopt. Goeie suggesties en aan de meeste dingen die jij noemt heb ik al aan gedacht en gaan ook zeker voorkomen in mijn PWS. Alleen kan ik hieruit nog niet echt een hoofdvraag uit halen, maar wel deelvragen.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] PWS Penicilline

Penicilline: Een stukje geschiedenis of toch de toekomst?

Reageer