Hulp nodig bij practicum PO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Hulp nodig bij practicum PO

Ik heb vorige week op school een proefje uitgevoerd waarin we het H2O2 gehalte van een waterstofperoxide-oplossing moesten bepalen.

Nu moet ik bij dit proefje ook wat vragen beantwoorden waar ik niet uit kom. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen.

Ik zal eerst het proefje omschrijven zodat jullie een idee hebben van wat het precies inhield.

3g waterstofperoxide-oplossing in een maatkolf, maatkolf aangevuld tot 100 mL met gedestilleerd water.Wat van de waterstofperoxide-oplossing in een klein bekerglas en spoelde een 25.00 mL pipet voor met de verdunde waterstofperoxide-oplossing.

Pipetteer 25.00 mL in een erlenmeyer. Voeg 50 mL 2 M zwavelzuur toe.

Voeg 4 ml kaliumjodide-oplossing (1,5 M) toe.

Sluit de erlenmeyer af met een stop, zwenk de oplossing een paar keer en laat de oplossing circa 10 minuten staan. Spoel een buret met de natriumthiosulfaat-oplossing voor en vul de buret.

Voeg een schepje NaHCO3 (s) toe aan de erlenmeyer. Hierdoor onstaat CO2 (g).

Voeg redelijk snel zoveel thiosulfaat-oplossing toe tot de oplossing lichtgeel wordt. Voeg dan 1 mL zetmeel oplossing toe.

Voeg dan weer thiosulfaat oplossing toe totdat de vloeistof kleurloos wordt.

De vragen die ik hierbij moet beantwoorden zijn.

1. Geef de reactievergelijken (halfreacties en totaalreacties) van de reacties die optreden bij de proef.

2. Bereken het massa-% van de oorspronkelijke waterstofperoxide-oplossing.

Bereken hoeveel mmol thiosulfaat, nodig was bij de titratie

Bereken met hoeveel mmol jood dit heeft gereageerd

Bereken met hoeveel mmol waterstofperoxide dit overeenkomt

Bereken hoeveel mmol waterstofperoxide in de maatkolf aawezig was

Bereken het aantal mg waterstofperocide, dat in de maatkolf aanwezig was

Bereken nu het massa% van de oorspronkelijke waterstofperocide-oplossing

Dit zijn alle vragen. En ik moet mijn verslag voor 23.55 inleveren.. 16 okt.

Voor degene die mij kan helpen, ik ben u zeer maar dan ook zeer dankbaar.

MVG

Danouna

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Weet je wat redoxreacties zijn? Probeer eens de halfreacties op te stellen.

Ik geef je de hints mee dat het peroxide de oxidator is, het jodide de reductor en dat de reactie in zuur milieu plaatsvond.

Dat is wat je bij de monstervoorbereiding krijgt.

In de volgende stap, de titratie, bepaal je het product van de oxidatie van het jodide, dat nu als oxidator optreedt, en thiosulfaat, de reductor.

Als je die 2 reacties opgesteld hebt, kun je de rest van de vragen makkelijk beantwoorden. Je werkt dan in feite de stappen in je voorschrift af van eind tot begin.

Berichten: 13

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Ja ik weet wat redoxreacties zijn, denk ik.

OX: H2O2 + 2H+ + 2e- --> 2 H2O (l)

RED: 2I- --> 2e- + I2 (s)

________________________________

H2O2 +2 H+ + 2I- --> 2 H2O + I2

OX: I2 + 2e- --> 2 i-

RED: 2 S2O3 2- --> S4O6 2 - +2e-

_______________________________

2 S2O3 2- + I2 --> I2 +S4O6 2-

Nu weet ik alleen niet hoe ik het massa % van de oorspronkelijke waterstofperoxide-oplossing.

En ik had nog een vraagje, kloppen de volgende molverhoudingen.

H2O2: I- = 1:2

I : S4O6 2- = 2:1

Berichten: 13

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Kan niemand mij gewoon het antwoord geven op vraag 2.

Bereken het massa% van de oorspronkelijke waterstofperoxide oplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Nee dat geven we niet. Jij bent te laat begonnen en dit is geen huiswerkforum.

Ik had ook gemeen kunnen zijn en je gewoon een percentage kunnen geven dat helemaal fout is :twisted:

En nee de molverhoudingen kloppen niet helemaal.

Je moet kijken tussen de verhouding peroxide en jood, en jood en thiosulfaat.

Begin voor de rest gewoon die deelvragen eens te beantwoorden ipv hier op een antwoord te wachten. Eigen initiatief wordt gewaardeerd op dit forum, de luie lamzak uithangen niet.

Berichten: 13

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Haha, njaa zo gemeen. Maar maar maar.. ik snap het niet. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Nee je wil niet aan die berekeningen beginnen. Ik heb hier nog niet het geringste spoortje van een berekening gezien. Maakt niets uit of die dan goed of fout is, maar je probeert tenminste iets. Even op weg helpen.

Hoe ga je van een volume (je verbruik aan thiosulfaat in milliliter) en concentratie (die van je thiosulfaatoplossing in mol/l) naar een aantal mol (mmol thiosulfaat, antwoord op je 1e deelvraag)?

Persoonlijk snap ik niet waarom een school iemand eigenlijk aan een prakticum laat beginnen zonder eerst te kijken of men wel voldoende voorbereid heeft. Anders is men gewoon als een robot een receptje aan het afwerken. Daar leert men dus niets van, en dat blijkt ook. Oa ontbreekt in je beginpost de concentratie en het verbruik van je thiosulfaatoplossing. Heb je die niet genoteerd, dan is het einde oefening omdat je zo niets kunt berekenen.

Berichten: 13

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Ik heb 15.9 mL Thiosulfaat gebruikt.

Mmol S4O6 = 1 - ?

gram S4O6 = 128.12 - 15.9

S= 32.06 x 4 = 128.24

O= 16.00 x 6 = 96

_____ +

224.24

En dan iets van.. ?= 1 x 15.9 : 128.12 = 0.07 mmol

Begint dit al ergens op te lijken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Nope, ik zie de concentratie thiosulfaat nergens terug, en het product van die reactie boeit helemaal niet. Concentratie is geen molmassa.

Die concentratie moet letterlijk op de fles hebben gestaan of moet je verteld zijn worden. Heb je niets op dat papier staan dat lijkt op mol/l, dan kun je dus niets uitrekenen.

Berichten: 13

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Oke.. u maakt me bang. Brrr, ik geef het op. Volgens mij telde het toch niet zo zwaar mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Tjah, als je al zo makkelijk opgeeft...

Berichten: 13

Re: Hulp nodig bij practicum PO

Ik heb natuurlijk wel wat ingeleverd. Ik mag denk ik blij zijn met een mager 5je.

Nog bedankt voor u hulp.

Reageer