Springen naar inhoud

Welke bacterie?

• Log in om te kunnen reageren

mysticwizard

mysticwizard

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 08:53

Hallo,

Ik heb reeds enkele testen gedaan op een bacterie en ik kom deze waarden uit.
-op VRBG plaat: slechts enkele roze/rode kolonies

-Tergitol 7-agar : erg veel roodbruine kolonies => zou kunnen wijzen op salmonella, shigella, proteus of pseudomonas

-op de EMA heb ik geen groei dus het is zeker geen E.coli

-BLO 2%: geen gasvorming

-op het CLED medium heb ik witte kolonies : lactose -

-ureum -

-citraat -

-KIA : - + + -

-TSI : hier had ik na 1 dag in de broedstoof een rode tong en gele stomp. Toen ik de TSI eruithaalde en de dag nadien terug kwam was de rode tong bijna volledig geel geworden en de dag erna was deze volledig geel. Dus ofwel zit ik hier met - + + - ofwel + + + - (sucrose positief). Echter weet ik niet wat ik hier moet nemen. :s

-lysinedecarboxylase +

- lysinedeamine -

-indool -

-mobiliteit -

-ornithinedecarboxylase -

-H2S -

Ik heb nu al wat zitten zoeken in mijn beperkte bergey's manual (ik heb maar enkele bladen ter beschikking ) en dan kom ik uit op Klebsiella ozaenae of Salmonella gallinarum. Ik heb nog eens gekeken en Hafnia alvei komt toch ook wel heel sterk in de buurt. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen of van mening zijn dat het een andere bacterie is?

grtz

Veranderd door mysticwizard, 17 oktober 2009 - 11:37

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3325 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 oktober 2009 - 18:32

wat is de groei op een BSA plaat?

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

mysticwizard

mysticwizard

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2009 - 08:00

BSA plaat hebben we niet mogen doen. Enkel deze testen. En we weten sowieso dat het een Enterobacteriaceae is.

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2009 - 14:01

ik zou gaan voor Salmonella

-Tergitol 7-agar : erg veel roodbruine kolonies => zou kunnen wijzen op salmonella, shigella, proteus of pseudomonas

en na hoeveel tijd hoor je de TSI af te lezen en hou de toestand van dat moment aan.

mysticwizard

mysticwizard

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2009 - 16:17

maandagochtend heb ik de TSI geŽint en dinsdag in de late namiddag al mijn buisjes en voedingsbodems uit de broedstoof en mijn rek gezet. Toen was de TSI nog vrij rood aan de tong en de volgende dag zag hij al een stuk geler aan de tong....
Er is ook geen gasvorming bij BLO2% wat erop zou wijzen dat het geen coliform is. Zou ik dan niet de hafnia en klebsiella kunnen uitschakelen? Wat de kans op de Shigella sterk vergroot?

Veranderd door mysticwizard, 18 oktober 2009 - 16:33

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures