voedselschimmels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

voedselschimmels

Beste Chemici,

Wat betreft chemie heb ik geen enkele kennis. Ik ben op dit forum als kunstenaar en niet als onderzoeker. Het klinkt misschien wat vreemd, maar ik ben bezig met een project in samenwerking met een gastronoom, waarbij ik vragen heb over schimmels van voedsel.

Is er een mogelijkheid om het proces van ontbinding van voedsel te stagneren? Dus om schimmels van voedsel te kunnen presenteren op een bepaald punt in het proces, zonder dat het zich verder ontwikkeld en nare geuren of wat dies meer zij verspreidt. Alle opties zijn welkom, in een ' bevroren' staat (niet in de zin van onder 0 C elsius), in een afgedekte staat, of alles wat er te bedenken valt.

Wellicht veroorzaakt dit bericht wat hoofdschudden en gelach, maar toch bij voorbaat dank voor een reactie!

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: voedselschimmels

Voor de tentoonstelling zou ik zeggen, koelen met CO2, droogijs. Als het smelt dan krijg je alleen CO2 als een gas die 'verdwijnt' en er is dus geen water zoals bij ijs, dat de boel 'verzuipt'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Droogijs

Voor 'normaal' bewaren in de vriezer of koelkast?

Berichten: 2

Re: voedselschimmels

Bedank voor je reactie,

Wellicht is het een optie, ik zal me er in verdiepen. Maar ik wacht ook nog andere voorstellen af, zodat ik een afgewogen besluit kan nemen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: voedselschimmels

misschien na cultivatie het monster laten bestralen met gamma stralen en het dan volledig afgesloten tentoon stellen (geen nabesmetting)

ik weet niet of de schimmelstructuur dan stand houd maar naast koelen zie ik geen manier om de groei tegen te houden voor de door u geschetste situatie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer