Springen naar inhoud

nylon maken

• Log in om te kunnen reageren

Len_CF

Len_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2009 - 12:38

we hebben een labo gehad van hoe we nylon moetten maken, nu moeten we weten waarom we het zuurdichloride da wa gebruikt hebben moeten oplossen in het (cyclo)hexaan, en dit weten we dus niet.

Kan iemand helpen??
thanks

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2009 - 16:27

Wat doet een zuurchloride met water?

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 13:53

Wat doet een zuurchloride met water?

Precies niets :P .

Sorry voor de topic omhoog te halen, maar een nieuwe beginnen is zo stom.

Kan nylon 6 enkel via ring opening polymerisatie worden gemaakt, of is er ook een polycondenstatieprotocol voorhanden, waarbij gestart wordt van een koolstof skelet met en een amine groep en een zuurgroep?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 14:00

Nee, je ken het ook met het diamine en het dizuurchloride doen, is een eenvoudig practicum en toch kon ik het laten mislukken. :oops: Iets te overhaast :D

Adipoyl chloride + hexaan 1,6 diamine -----> nylon 6,6

En voor de volledigheid een zuurchloride reageert met water tot het carbonzuur en zoutzuurdampen, daarom dat men het oplost in hexaan.

Veranderd door jhullaert, 26 januari 2010 - 14:02

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 14:17

Nee, je ken het ook met het diamine en het dizuurchloride doen, is een eenvoudig practicum en toch kon ik het laten mislukken. :oops: Iets te overhaast :D

Adipoyl chloride + hexaan 1,6 diamine -----> nylon 6,6

En voor de volledigheid een zuurchloride reageert met water tot het carbonzuur en zoutzuurdampen, daarom dat men het oplost in hexaan.

Wel maar dan heb je nylon 6,6. Maar stel dat ik nu nylon 6 (of nylon 11) wil.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 januari 2010 - 14:21

Nylon 6 geeft aan dat je dan geen alkyldeel hebt tussen de amines? Dan zou ik zeggen: laat het adipoylchloride reageren met hydrazine.

Veranderd door Fuzzwood, 26 januari 2010 - 14:21

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 14:38

Nylon 6 geeft aan dat je dan geen alkyldeel hebt tussen de amines? Dan zou ik zeggen: laat het adipoylchloride reageren met hydrazine.

Nee, dat geeft aan dat de basiseenheid maar 5 koolstoffen bevat, gescheiden door een amide binding (amide bevat dan het 6e koolstof).
Bij mijn weten wordt er enkel met caprolactam gewerkt, waarbij de ring wordt geopend en alzo een polymeerketen wordt gevormd (via geactivieerde monomeer polymerisatie).
Maar blijf vooral denken, goed bezig :D hopelijk komt er iets uit.

Te weten: ε caprolactam:
Geplaatste afbeelding

Veranderd door Ronnie, 26 januari 2010 - 14:39

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 16:10

Dan gebruik je gewoon het langere dizuurchloride en her langere diamine?

Ik ken die ring opening polymerisatie met caprolactam maar elke reactie die een gesubstitueerde amide vormt kan je hier toch voor gebruiken? Er zijn er wel niet zo veel. Ik heb altijd geleerd van nylon te benoemen als nylon 6,6 of nylon 2,6 bijv. Hoe benoem je bij je methode dan niet symmetrische nylonpolymeren?

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 16:30

Dan gebruik je gewoon het langere dizuurchloride en her langere diamine?

Ik ken die ring opening polymerisatie met caprolactam maar elke reactie die een gesubstitueerde amide vormt kan je hier toch voor gebruiken? Er zijn er wel niet zo veel. Ik heb altijd geleerd van nylon te benoemen als nylon 6,6 of nylon 2,6 bijv. Hoe benoem je bij je methode dan niet symmetrische nylonpolymeren?

Dat is het hem net. Ik denk dat deze enkel worden gemaakt uit caprolactam, waarbij de grootte van de ring toeneemt.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 17:35

De enige reden waarom men met carpolactam werkt is omdat het zeer makkelijk en goedkoop te maken is uit cyclohexanon d.m.v. een beckmann rearrangement.

Grotere ringen zullen dus niet gebruikt worden voor nylonproductie denk ik.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 19:32

Nylon 6,6 betekent dat er twee eenheden zijn, waarbij ťťn dizuur (1,6-hexaandizuur), de andere diamine (1,6-hexaandiamine). Nylon 6 betekent dat er maar ťťn eenheid is, in dit geval (1-aminohexaan-6-zuur).

Let ook op het verschil:
Nylon 6,6 heeft amine-carbonyl-carbonyl-amine-amine-carbonyl-carbonyl-amine
Nylon 6 heeft amine-carbonyl-amine-carbonyl-amine-carbonyl

Je kan nylon 6 dus ook uit 1-aminohexaan-6-zuur (zeta-glycine? 8-[, nee, toch maar gamma-glycine :D ) maken, theoretisch. Maar caprolactam reageert door ringopening in een kettingreactie. Dit zal beter en gemakkelijker verlopen.

Ik vermoed overigens ook dat nylon 6 meer kristallijn zal zijn, en dus een hoger smeltpunt en meer stevigheid heeft.

Veranderd door wouterman, 26 januari 2010 - 22:58

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 20:27

Ja, daar zit het hem :)

Gek dat ze het beiden nylon noemen is er dan geen enkel fysisch verschil waar te nemen?

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 20:37

Een polyester is ook een breed begrip he (nylon is een polyamide). Binnen de polycondensaten worden algemeen een dergelijke namen gebruikt (polyether, polyurethaan, ...). Dus er zal zeker een verschil zijn in fysische eigenschappen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 januari 2010 - 22:52

Ja, daar zit het hem  :)

Gek dat ze het beiden nylon noemen is er dan geen enkel fysisch verschil waar te nemen?

Nylon is een merknaam van Du Pont. De systematische naam is een polyamide.

Eigenlijk is nylon 6,6 zelfs geen echt polyamide, het is een copolymeer.

Veranderd door wouterman, 26 januari 2010 - 22:54

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2010 - 08:54

Eigenlijk is nylon 6,6 zelfs geen echt polyamide, het is een copolymeer.

Ja ik vroeg mij dat ook al af of dat een copolymeer is, maar het wordt zo toch niet aanzien. Vanuit dat oogpunt zijn bijna alle polycondensaten copolymeren, denk maar aan PET, polycarbonaat, ...
En nylon 6,6 zit vol met amidebinding, dus als dat geen polyamide is dan weet ik het niet hoor :) , tis niet omdat iets een copylmeer is dat het geen polyamide kan zijn. Denk als ik zoiets op mijn examen zou zeggen dat hem weinig punten zal geven. Dat is een als dan gegeven:
Nylon is een polyamide, maar een polyamide is niet noodzakelijk nylon (denk maar aan een eiwit bijvoorbeeld, dat is een polyamide). En dus is nylon 6,6 een polyamide.

at Jhulaert: Trouwens zelf al heeft een kunststof de zelfde chemische samenstelling (en dan bedoel ik de brutoformule), dan kunnen de eigenschappen nog totaal verschillend zijn. Denk maar aan polyethyleen die het zakje is (tasje voor de Nederlandse vrienden :P ) in de supermarkt, maar ook de prothese die in een persoon wordt gestoken en knoer hard is (VHDPE).

Veranderd door Ronnie, 27 januari 2010 - 08:55

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures