Mengsel gezocht voor labo destillatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 774

Mengsel gezocht voor labo destillatie

In het onderzoekslabo zijn we opzoek naar een nieuw mengsel, bestaande uit 2 componenten, dat we kunnen scheiden met een destillatiekolom.

De kolom bestaat uit 32 platen.

Momenteel werken we met een mengsel methanol-water, wat we perfect kunnen scheiden in deze kolom.

We zoeken nu een ander mengsel dat we in deze kolom kunnen scheiden.

Het moet echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

-niet giftig/toxisch

-niet ontvlambaar

-geen azeotroop vormen

Iemand een mooie suggestie?

Berichten: 139

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Wij doen in een middelbare scholieren practium al een paar jaar de scheiding van eeen mengsel van ethanol en 1-pentanol. Dat werkt prima. Beide zijn niet giftiger dan MeOH.

Het vinden van stoffen welke niet ontvlambaar zijn gaat denk ik niet zo makkelijk lukken.

Berichten: 677

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Met pentaan en cyclohexaan heb jeeen goed testmengsel om je kolom te testen. Wel brandbaar maar absoluut niet toxisch (in tegenstelling tot methanol).

Berichten: 774

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Ja maar we zijn eigenlijk op zoek naar een iets moeilijker mengsel om te scheiden.

Waarvan de kookpunten van de stoffen slechts enkele graden verschillen.

Iemand een ideetje?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Een voorbeeld:

2-butanol kookpunt 99.51 C (hier ga je van kuchen

N-heptaan kookpunt 98,42 C

Heb helaas (thuis) weinig gegevens, maar in het Handbook of Chemistry and Phisics staat het kookpunt van bijna alle organische vloeistoffen.

Berichten: 774

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Krijg je bij dit mengsel geen 2fasen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Ik dacht het niet, wat ik wel zeker weet: 2-propanol (isopropylalcohol) en N-heptaan mengen volledig.

en 2-butanol is nog meer naar de hydrofobe kant.

Wat dat betreft verwacht ik geen problemen.

Misschien met de destillatie??? :P

Berichten: 774

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

2 propanol en N heptaan, verschilt maar 10°C in kookpunt. Dus dit is te makkelijk om te scheiden in de kolom bij ons.

Berichten: 20

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

laat maar :P
De Oude Wijsheid liet ons na : "Alle cycli in de kosmos zijn elkaars gelijke en alles gebeurt tezelfdertijd".

Een zoektocht van ± 30 jaar liet mij zien dat deze wijsheid de waarheid is.

Berichten: 654

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Ik kwam er net toevallig op bij het wikiën, maar een mengsel van carvacrol en thymol? Beide relatief onschuldig, kookpuntverschil van 5 graden bij ongeveer 230 °C. De lagerkokende zal ook kristalliseren bij afkoeling, je zal dus een verwarmde koeling moeten gebruiken.

Deze stoffen komen uit het welbekende kruid tijm, fyi.

Berichten: 774

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Ja met die uitkristallisatie zullen ze ook niet tevreden zijn vrees ik, voor de mogelijke verstoppingen etc...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

En waarom zou het niet moeilijk mogen zijn? Het is toch als oefening bedoeld? :oops:

Berichten: 654

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Dat lijkt mij alleen maar leuk als dat bij het destilleren gebeurt, of in je opvangkolf. Zo weten de mensen die de destillatie uitvoeren direct of ze het wel goed doen. Alhoewel deze stoffen nogal eens weigeren met uitkristalleren.

Berichten: 774

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

Ja het is wel als oefening bedoeld, maar met de uitkristallisatie krijg ook ineens weer een hele hoop troep erbij...

Iemand een andere suggestie nog? Of moet ik de zoektocht opgeven

Berichten: 774

Re: Mengsel gezocht voor labo destillatie

mooi mengsel gevonden: 2-methyl butanol en 3-methyl butanol. Deze verschillen slechts 2°C in kookpunt !!!

Reageer