Teflon + heptaan

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Teflon + heptaan

Vanmiddag was ik op het lab bezig om wat in elkaar te knutselen.

Serendipisch kwam ik er daardoor achter dat teflon tape (0.2 mm, die je ook gebruikt om een leiding af te dichten) gedeeltelijk transparant word, na contact met n-heptaan. (kamertemperatuur). Waarom zou dit zijn, heeft iemand een idee?

Ik kan er behoorlijk goed door heen kijken (door één enkele laag) terwijl dit normaal ondoorzichtig wit is..

Berichten: 1.379

Re: Teflon + heptaan

Doorzichtigheid van een heterogeen systeem hangt samen met het verschil in brekingsidex. Als teflontape dezelfde brekingsindex heeft als normaal hexaan zie je de tape niet meer.

PTFE en lucht hebben heel verschillende brekingsindices. Als de luchtholtes met hexaan gevuld zijn, is dat verschil veel geringer en kijk je er gemakkelijk doorheen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Teflon + heptaan

Dank voor de tip, hzeil!

Ik ben eens aan het zoeken geweest en de volgende getallen komen er uit:

Teflontape RI 1.35

heptaan RI 1.38

Lucht RI 1.0003

Water RI 1.33

Wat ik alleen niet snap is waarom water dan niet van invloed is op de transparantie. Dat heeft immers een brekingsindex van 1.33, wat dus ook er dicht bij in de buurt zit. Heb je daar dan ook nog een idee over?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Teflon + heptaan

Heeft lijkt mij te maken met polariteit. Om transparant te kunnen worden moet het oplosmiddel a.h.w. doordringen tot in het teflontape. En water is natuurlijk veen polairder dan heptaan; dus als je aan mag nemen dat het teflontape hydrofoob is, kun je je voorstellen dat water niet doordringt tot de kern, maar heptaan wel.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: Teflon + heptaan

Beryllium heeft het al vermeld; PTFE wordt niet of nauwelijks bevochtigd door water. De porien worden niet gevuld met water.

Als je met een speld een gaatje prikt in teflonfolie en er water op giet zal het water niet door het gaatje stromen. Hexaan vermoedelijk wel.

Als je er meer over wilt weten moet je zoeken met de woorden oppervlaktespanning, oppervlakte-energie en randhoekmeting.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer