Verdamping kristalwater versnellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Verdamping kristalwater versnellen

Ik heb een ideetje over kristalwater (gewoon water met een stof die verzadigd en een kristal maakt) om dit sneller te laten verdampen = sneller een kristal. :)

Het idee is als volgt. Je maakt je oplossing met kristal koud en je laat er warme lucht langs gaan, de warme lucht neemt vocht/water mee uit het bakje en laat dit water tegen een ander koud object neerslaan.

Het eerste idee is met peltier-elementen (zie ook tekening), maar het zou misschien ook met ventilatoren en koelblokken kunnen gedaan worden.Voorbeeld van een peltier: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?a...&productId=1188 Enigste nadeel dat ik zie is het stroomverbruik/rendement van die peltier-dingen. Misschien is ventilator dan beter.

Een tekening ervan:

Afbeelding

Zou zoiets werken? Misschien heeft iemand suggesties/kritiek?

edit: het nut hiervan is dat het sneller gaat en ik meer controle over de temperatuur en snelheid heb van het maken van de kristal. zo kan ik meten bij welke temperatuur de kristal het mooiste vormt, bijvoorbeeld.

Berichten: 677

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Grote kristallen krijg je alleen maar als de verdamping van het water zeer traag gaat. Wil je per se sneller verdampen, dan kan je de oplossing in een oven op 40° of zo zetten. Het hoeft dus niet zo ingewikkeld.

Berichten: 1.379

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Denk eraan dat bij kristallisatie de moleculen of atomen tijd nodig hebben om de juister aangroeiplaatsen te vinden. Als je het versnelt krijg je veel meer roosterfouten of zelfs een amorfe stof. Je krijgt dan veel kiemvorming en de kiemen groeien niet meer uit tot mooie grote regelmatige kristallen.

Met naverwarmen van de vaste stof kun je een groot deel van de roosterfouten alsnog herstellen. Maar helemaal foutloos krijg je het niet. Er zijn wel technieken om foutloze een-kristallen te maken met behulp van een temperatuurgradient. Maar dat is een techniek apart en kan ook niet met elke stof gedaan worden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Kan deze 'aangroeiplaats vinden' ook verbeterd worden door de oplossing te bewegen? Bijvoorbeeld door rond te draaien? De snelheid van ronddraaien weet ik nog niet.

Ik dacht eraan om namelijk een petrischaaltje te laten ronddraaien zodat er niet kristallen helemaal over de petrischaal verdeeld plaats vinden maar meer in het midden... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Ben je bekend met de centrifugaalkracht? Je kristallen zullen namelijk overal behalve in het midden gaan ontstaan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Ben je bekend met de centrifugaalkracht? Je kristallen zullen namelijk overal behalve in het midden gaan ontstaan ;)
Ja, dat klopt. Ik had bij een kleine test met alleen water ook dat het water naar de kanten ging en het midden droog werd. Maar er is ook een andere draai manier. Als je een petrischaaltje in de hand neemt en op de tafel zet en dan rond draait (de hele petrischaal), dan gaat alles (de niet opgeloste deeltjes) naar het midden. Ik weet niet hoe het heet, maar het is zeg maar niet rond draaien op de echte as, maar om een 'andere as'. :)

Misschien maak een kleine afbeelding als je dat wilt, want het is niet zo duidelijk van mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Zoiets...

Afbeelding

//edit: Hoe heet dit eigenlijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Coriolis effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Coriolis effect.
Ik had de afbeelding niet goed gemaakt. Het is meer zo:

Afbeelding

Dit is toch niet het coriolis effect? Kan je daarmee uiteindelijk de vaste deeltjes in het midden krijgen? Want met die beweging die ik doe wil het wel.

Hiermee dacht ik dan dat als het met vaste deeltjes wil, dat het ook met de te vormen kristal deeltjes kan... zoiets... Bij NaCL bijvoorbeeld komt er een soort van 'snot' voordat er een kristal vormt. :)

Niemand die dit ooit geprobeerd heeft???

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Ik denk dat het meer een traagheidseffect is je brengt de vloeistof in een voorwaartse beweging waarbij de zwaardere delen achterblijven en door de grote cirkelbeweging blijft de staart in het midden van de schaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Ik denk dat het meer een traagheidseffect is je brengt de vloeistof in een voorwaartse beweging waarbij de zwaardere delen achterblijven en door de grote cirkelbeweging blijft de staart in het midden van de schaal.
Denk je dat dit ook zou werken met kristallen maken?

Ik had trouwens ook een keer een filmpje gezien waarbij ze die hele grote kristallen maken, die bijna perfect zijn. Daarbij zeiden ze dat het water ook heel snel ronddraaide voor goeie aangroei (of iets in die trend).

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Ik had trouwens ook een keer een filmpje gezien waarbij ze die hele grote kristallen maken, die bijna perfect zijn. Daarbij zeiden ze dat het water ook heel snel ronddraaide voor goeie aangroei (of iets in die trend).
Ik betwijfel of zo perfecte kristallen kunnen onstaan,zover ik weet alleen door zeer langzame groei onstaan omdat anders er verstoringen van het kristalrooster optreden.

Als het filmpje nog kunt terugvinden zouden we misschien erover kunnen speculeren wat er gebeurt.

Er is een situatie die ik kan bedenken waar ik het niet bij voorbaat onmogelijk acht en dat is bij snelle kristallisatie vanuit een sterk oververzadigde oplossing.

Hierin kan ik me zo niet voorstellen wat er gebeurt onder invloed van centrifugaal krachten

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Verdamping kristalwater versnellen


Berichten: 2.399

Re: Verdamping kristalwater versnellen

Gaat niet werken, kristalisatie is een langzaam process. Je zult een amorfe stof genereren. Dus je zult wel vaste stof kunnen genereren op deze manier, maar probeer het niet te verkopen als een kristalizatie methode.

Reageer