sulfietgehalte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 241

sulfietgehalte

Besten,

op ons bedrijf hebben we een stoominstallatie voor luchtbevochtiging.

Wat is nu het belang van een sulfietbepaling bij de controle van de kwaliteit van het ketelwater?



EC-waarde, pH-waarde lijken mij logisch om dit te monitoren, maar "sulfiet"?

of moeten we dit zien als : indien te hoog, dan is een andere belangrijke additief te hoog of te laag?

Iemand die iets meer kan vertellen?

Berichten: 19

Re: sulfietgehalte

sulfiet reageert met zuurstof tot sulfaat.. en dat geeft een grote kans op neerslag

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: sulfietgehalte

Goed, zal waarschijnlijk wel zo zijn, maar we gebruiken zacht,onthard water , laat ons zeggen :geen Ca en Mg, om de spiraal in de stommmachine te beschermen, wat kan er dan nog nefast werken , en kan men merken aan de sulfietwaarde?

Berichten: 19

Re: sulfietgehalte

kan zuurstof corrosie veroorzaken in de ketel? dat sulfiet niet gemeten wordt als neerslagkans maar dat het juist genoeg moet zijn om zuurstof te binden? Ik heb geen idee hoor, probere ook maar wat mee te denken :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: sulfietgehalte

In elk geval worden er additieven toegevoegd (via puls tot een bepaalde EC) om de hoeveelheid zuurstof te capteren, maar ik begrijp nog altijd niet wat een "sulfiet" bepaling voor belang heeft?

We controleren de pH, de EC, de duitse hardheid, geregeld wordt er automatisch 'gespuied" .

tineke8889, uw verklaring zou dan zijn dat indien er te weinig additief gedoseerd zou worden , dit een overschot aan zuurstof zou betekenen en aldus een te lage sulfietwaarde, ben ik juist in het "denken"?

Berichten: 19

Re: sulfietgehalte

ja dat bedoelde ik idd, te veel zuurstof--> weinig sulfiet. Maar ik denk alleen mee he, ik weet het niet zeker..

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: sulfietgehalte

Nu is het wel zo dat de firma waaraan we het additief kopen ook zelf bepalingen doet op de hoeveelheid additief in het ketelwater. Het lijkt mij als leverancier van dit produkt, logisch dat men het verbruik dan ook zo hoog mogelijk wil hebben (kassa-kassa, U begrijpt) De sulfietwaarde die deze firma vooropstelt heeft volgens mij niet echt een doordachte scheikundige waarde, daar ik vermoed dat men het lieftst zoveel mogelijk produkt verbruikt en de voorgestelde waarde van sulfiet hier naar aangepast heeft.

zijn er op gebied van "ketelwateranalyse" bepaalde sulfietwaarden gekend, typisch voor behandeld ketelwater met de additieven erin?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: sulfietgehalte

Ik denk dat tineke8889 gelijk heeft.

Ken je deze site?

Ik ga er vanuit dat er een bepaald optimaal sulfietgehalte bestaat om de zuurstofcorrosie te minimaliseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: sulfietgehalte

Marjanne, Tineke8889,

hartelijk dank voor jullie "meedenken", en voor het aanbrengen van de 'site'.(kende ik niet)

de 'site' zal waarschijnlijk wel ergens informatie geven die bruikbaar is om mijn kennis bij te schaven, maar vooral om onze stoomketel in optimale conditie te houden.

Hartelijk dank,

scheikundige groeten,

Patrick

Reageer