Stof met zekerheid vaststellen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 119

Stof met zekerheid vaststellen

Hallo,

Ik heb een stof, en die moet normaal gezien KCN zijn, maar ik wil het eigenlijk echt zeker weten (om begrijpelijke redenen). Nu weet ik niet echt hoe ik dit kan doen, zonder daar ingewikkelde reacties mee te doen, of apparaten te gebruiken.

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik dit doe?

Alvast bedankt iedereen!

Berichten: 243

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Gooi er in ieder geval GEEN zuur bij. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om ingewikkelde apparaten te gebruiken, met FTIR zou je hier volgens mij wel een mooi spectrum van krijgen.

Berichten: 1.379

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Ik heb dit ooit eens moeten doen. Door een controlepot KCN te nemen waarvan ik zeker was. Daarna deed ik een lange reeks vergelijkende reakties in reageerbuizen en met een platinadraad, ingesmolten in glas in een gasvlam. Als alle reakties op het oog op dezelfde manier verlopen krijg je op den duur de zekerheid dat het om dezelfde stof gaat.

Natuurlijk doe je zoiets in een zuurkast met gecontroleerde afzuiging.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 243

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Als het ChemLevel van de vraagsteller correct is, lijkt het me eigenlijk niet zo verstandig om willens en wetens met KCN aan de gang te gaan 8-)

Berichten: 119

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Als het ChemLevel van de vraagsteller correct is, lijkt het me eigenlijk niet zo verstandig om willens en wetens met KCN aan de gang te gaan 8-)
Inderdaad, dit gaat m'n petje te boven. Ga er niet aan beginnen, ga ik maar door een expert laten doen denk ik. Tevens omdat het zo'n gevaarlijk product is.

Even verder op de andere posters: Geen zuur bij doen, omdat het dan Blauwzuurgas maakt waarschijnlijk? Maar ik las dat het ook reageert met water, is water dan een zuur?

Is een FTIR veilig? Waar kan je zo'n apparaatje kopen? Als dit totaal ongevaarlijk is zou ik het misschien nog proberen.

Bedankt voor de deskundige antwoorden.

Berichten: 243

Re: Stof met zekerheid vaststellen

De FTIR die ik gezien heb is vrij compact, maar wel prijzig!!! Zo'n apparaat past op een keukentafel in feite, echter heb je wel verdere laboratoriumattributen nodig om het monster te bereiden etc. etc.

Ik las op Wikipedia trouwens dat in hele lichte mate al blauwzuurgas wordt gevormd in een vochtige omgeving Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Mark J schreef: Als het ChemLevel van de vraagsteller correct is, lijkt het me eigenlijk niet zo verstandig om willens en wetens met KCN aan de gang te gaan  8-)
Inderdaad, dit gaat m'n petje te boven. Ga er niet aan beginnen, ga ik maar door een expert laten doen denk ik. Tevens omdat het zo'n gevaarlijk product is.

Even verder op de andere posters: Geen zuur bij doen, omdat het dan Blauwzuurgas maakt waarschijnlijk? Maar ik las dat het ook reageert met water, is water dan een zuur?

Is een FTIR veilig? Waar kan je zo'n apparaatje kopen? Als dit totaal ongevaarlijk is zou ik het misschien nog proberen.

Bedankt voor de deskundige antwoorden.
Zuur en base zijn relatieve begrippen. Zo kan water een zuur zijn voor stoffen zoals trinatriumfosfaat en natriumcarbonaat, maar dus ook KCN, maar een base voor stoffen als, nou ja, alle zuren eigenlijk.

Berichten: 119

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Mark J schreef: De FTIR die ik gezien heb is vrij compact, maar wel prijzig!!! Zo'n apparaat past op een keukentafel in feite, echter heb je wel verdere laboratoriumattributen nodig om het monster te bereiden etc. etc.

Ik las op Wikipedia trouwens dat in hele lichte mate al blauwzuurgas wordt gevormd in een vochtige omgeving Afbeelding
Ok, niet om zelf even te kopen en voor 1 stof te gaan uittesten. Maar toch bedankt ;)
Zuur en base zijn relatieve begrippen. Zo kan water een zuur zijn voor stoffen zoals trinatriumfosfaat en natriumcarbonaat, maar dus ook KCN, maar een base voor stoffen als, nou ja, alle zuren eigenlijk.
Hartelijk bedankt, weer iets dat ik bij weet. :)

Berichten: 243

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Bij zuur en base is het het beste om te kijken naar de pKa vind ik zelf, aan de hand daarvan kan je aardig zeggen of een stof in zuur of basisch milieu geprotolyseerd is of niet.

Je kan denk het beste met je stofje naar een lab of hogeschool/universiteit gaan, daar kunnen ze dat wel vrij gemakkelijk voor je bepalen zolang je geen concentraties etc. hoeft te weten.

Berichten: 119

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Mark J schreef: Bij zuur en base is het het beste om te kijken naar de pKa vind ik zelf, aan de hand daarvan kan je aardig zeggen of een stof in zuur of basisch milieu geprotolyseerd is of niet.

Je kan denk het beste met je stofje naar een lab of hogeschool/universiteit gaan, daar kunnen ze dat wel vrij gemakkelijk voor je bepalen zolang je geen concentraties etc. hoeft te weten.
Ok goed, maar gaat dit geen problemen opleveren?

Het is geen grote hoeveelheid (35gram). Maar weet niet of je dit eigenlijk mag hebben thuis? (België)

Op de CWC lijst staat KCN dacht ik niet (Toch niet op de lijst die ik heb, als er iemand een goede up-to-date heeft, zou die altijd kunnen gebruiken)

Indien het geen probleem is, is de universiteit inderdaad een heel goed idee, waar ik nog niet aan gedacht had.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Ehm. Thuis? 8-[ 8-[ 8-[

Lijkt me niet echt veilig, misschien toch een idee om het af te geven aan een milieudepot en zeggen wat het is. Hoe kom je er eigenlijk aan?

Berichten: 243

Re: Stof met zekerheid vaststellen

35 gram??????????????? Ik zou inderdaad heel snel doen wat Fuzzwood zei, of ga langs de lokale hogeschool/universiteit, die kunnen er misschien wat mee 8-[

Wat was je eigenlijk van plan met het KCN?

Berichten: 119

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Mark J schreef: 35 gram??????????????? Ik zou inderdaad heel snel doen wat Fuzzwood zei, of ga langs de lokale hogeschool/universiteit, die kunnen er misschien wat mee 8-[

Wat was je eigenlijk van plan met het KCN?
Goed plan :)

Ik ben/was er eigenlijk niets mee van plan, was zelf niet de bedoeling dat ik het ooit had. Ben er via via aangeraakt, zonder precies te weten dat KCN bij de horende producten zat, daarom wil ik wel zeker weten of het wel zeker KCN is.

Maar is het nu verboden? Want anders geef ik het beter af, en kan het me weinig schelen wat het juist is.

Berichten: 243

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Verboden weet ik eigenlijk niet, het is wel vrij giftig, al vanaf 100 mg. De hoeveelheid die jij hebt is dus nogal wat :P

Zou het langs een universiteit of iets dergelijks brengen!

Berichten: 119

Re: Stof met zekerheid vaststellen

Mark J schreef: Verboden weet ik eigenlijk niet, het is wel vrij giftig, al vanaf 100 mg. De hoeveelheid die jij hebt is dus nogal wat :P

Zou het langs een universiteit of iets dergelijks brengen!
Ja inderdaad, staat hier al een tijd, eens beginnen opzoeken wat het is enzo. Lijkt me maar een duister stofje. En nog bitterweinig onderzoekwaarde precies, zie er niet onmiddelijk leuke toepassingen mee.

Universiteit zal blij zijn denk ik. :)

Reageer