Schimmel in suiker oplossing?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Schimmel in suiker oplossing?

Hallo,

Ik had suiker in water gedaan (veel) om een suikerkristal te maken, nou die is er nog niet, er is wel heel veel verdampt. Maar nu viel het me op dat er twee lichte rode 'blobjes' in het water lagen (op de bodem), die waren er in het begin helemaal niet. Halve centimeter gok ik. Ook een beetje doorzichtig. Ik kon ze er met een pincet uithalen, als een geheel zeg maar. Ik dacht eerst dat het stofjes waren ofzo, maar dat kan niet, want die zijn niet rood. De oplossing was niet afgedekt en is al een hele tijd mat, maar kan wel doorheen kijken.

Is er misschien een schimmel die in een geconcentreerde suikeroplossing leeft?

Ik weet heel weinig van schimmels, dus misschien zit ik helemaal mis, wat extra uitleg zou wel heel fijn zijn.

Uiteindelijk heb ik de twee 'blobben'/'snotjes' op een papiertje gedaan en in de prullenbak. Het viel op dat op het papiertje ze helemaal plat waren, waardoor begon te twijfelen of het wel iets was.... :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Schimmel in suiker oplossing?

Wat is je suiker concentratie en hoe lang staat ie al?

Het is heel goed mogelijk dat het schimmel is. Het fenomeen huilende hostie wordt veroorzaakt door een rode schimmel.

Ik heb schimmels zien groeien op hele vreemde voorwerpen als beton, magneetstrip van een videoband, 1% alginaat gel, etc.

Eigenlijk kunnen schimmels overal op of in groeien met uitzondering van een aantal sterk reactieve chemische stoffen (geconcentreerd zuur/loog/desinfectiemiddelen, etc)

Een product dat erg veel suiker bevat en zuur is jam, dat bederft uitsluitend door schimmels. (~65oBrix, pH van 2,5-3)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Schimmel in suiker oplossing?

Bedankt voor de reactie.

Ik had een soort whisky glas vol gedaan met water en dan suiker erin tot het niet meer oploste, misschien te vroeg gestopt met suiker erin doen, weet ik niet meer. Het was warm water.

Dit heeft denk ik nu tenminste twee weken gestaan en is verdampt tot ongeveer de helft.

Wat is huilende hostie? Was mijn schimmel gevaarlijk of?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Schimmel in suiker oplossing?

Een hostie is een soort koekje dat je bij communie in de kerk kan ontvangen. Die worden gemaakt van tarwebloem, water en misschien wat zout. Ergens lang terug is het een paar keer voorgekomen dat hosties rood werden. Toen men geen tot nauwelijks kennis hadden van microbiologie werd er gedacht dat die rode hosties bloede en het te maken had met Jezus en God. Door de rode kleur kreeg het de naam van bloedende hostie (huilende was een foutje). Gezien Jezus heeft gebloed... was dat de verklaring van toendertijd.

Tegenwoordig is het dus bekend dat het hoogst waarschijnlijk een rode schimmel is geweest. Nu moet ik zeggen dat rode schimmels niet heel veel gezien worden (paddenstoelen uitgezonderd). De 2 weken heeft hij zeker nodig gehad om te ontwikkelen.

Of hij gevaarlijk is, weet ik niet. Ga er maar van uit dat het mycotoxinen vormt en dat het beste is om het weg te gooien in de restafval zodat het verbrand wordt.

Je oplossing kan je ook beter weggooien. Als je het experiment wilt herhalen kan je de oplossing beter op 70 graden houden. dan kunnen er amper mo's ontwikkelen en gaat het verdampen ook sneller.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Schimmel in suiker oplossing?

Bedankt.

De oplossing begon ook op stroop te lijken dus heb ik em weg gedaan.

Berichten: 216

Re: Schimmel in suiker oplossing?

Ik heb schimmels zien groeien op geconcentreerde kopersulfaat oplossingen en 50% ethanol. Ze zijn dus nogal die-hard.

Reageer