Springen naar inhoud

polariteit van plaatje en eluens

• Log in om te kunnen reageren

carminafarma

carminafarma

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 16:52

Welke stof gaat bovenaan het silicaplaatje te vinden zijn en welke onderaan, bij elutie met ethylacetaat/HCOOH/CH3COOH/water? de polaire of de apolaire bovenaan?

ik denk dat silica polair is, maar is het gebruikte eluens ook niet polair? of is deze misschien iets apolairder dan silica en zal daarom de apolaire stoffen bovenaan te vinden zijn op het plaatje, en de polaire stoffen onderaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 17:05

Als je een jaar wacht, vind je uiteindelijk alle stoffen bovenaan ;). Ze blijven dus allemaal klimmen, maar voor een polairdere stof duurt dat langer dan een apolairdere stof. Dat heet retentietijd.

carminafarma

carminafarma

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 17:13

dat weet ik, maar dat is toch het geval als het eluens apolair is
maar het gebruikte eluens hier is toch polair?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 17:56

Polair en apolair zijn relatieve begrippen. Je eluens kan en wordt gescheiden in zijn 4 losse componenten. En zeker als een van de vloeistoffen in sterke overmaat aanwezig is tov de andere 3.

Frenckle

Frenckle

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2009 - 13:31

naar mijn weten zijn er zowel normal phase en reverse phase silica plaatjes (relatief polair en relatief apolair).

misschien een idee om alle componenten los op een plaatje aan te brengen zo kan je in ieder geval de rf waardes van de componenten bepalen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures