Cr(VI) detectie

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Cr(VI) detectie

Hallo,

Bij mijn stagebedrijf maken ze o.a. blik waarbij Cr(VI) vrij komt tijdens de productie. Zij geloven dat die Cr(VI) zich gaat hechten aan het oppervlakte van het blik en bepaalde delen van de installatie.

Als stage-opdracht moet ik een indicatortest ontwikkelen voor de detectie van Cr(VI) OP oppervlakten. De concentratie is niet belangrijk, moet alleen kunnen aantonen of er wel/geen Cr(VI) aanwezig is.

Voor de test gebruik ik 1,5-diphenylcarbazide (opgelost in aceton) als indicator. DPC i.c.m. Cr(VI) reageert tot Cr(III) en 1,5-diphenylcarbazone die samen een paarskleurig complex vormen.

De indicatortest heb ik uitgevoerd op het opp van o.a. blik. Een gedeelte heb k alleen schoongemaakt met ethanol, en op een ander gedeelte heb ik ook een Cr(VI) oplossing (tot 0,1 mg/L) op laten opdrogen. Bij iedere meting kleurt alleen het gedeelte waar ik de oplossing op heb laten opdrogen zeer licht paars.

Door mijn onderzoek kom ik op de volgende vragen:

- Hecht Cr(VI) zich uberhaupt aan het oppervlakte van blik, staal etc?

- Zo ja, bij welke concentratie is het gevaarlijk om het oppervlak met blote handen aan te raken?

(ik kan alleen gevaarlijke concentraties in bv de lucht vinden)

- Reduceert Cr(VI) uit zichzelf langzaam naar Cr(III)?

(literatuur zegt dan Cr monsters snel geanalyseerd moeten worden om verlies te vermijden. wat het verlies veroorzaakt word niet vermeld)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt!

Groeten, Cilokin

Berichten: 1.379

Re: Cr(VI) detectie

Als U vermeldt bij welke reaktie het Cr(VI) tijdens het produktieproces vrij komt is het beter te beoordelen.

Een mogelijkheid is dat men aluminiumblik passiveert met een chroomzuuroplossing om het tegen corrosie te beschermen.

Een andere mogelijkheid is dat men gewoon blik met een chroomzuuroplossing behandelt om het te passiveren.

Overigens: Een dunne laag CrO(OH) met Cr(III) op een oppervlak is helemaal niet gevaarlijk. Het laagje zit ook op het verchroomde stuur van Uw fiets. Maar bij het verchroomproces zelf, vanuit een chroomzuur-zwavelzuur oplossing met veel Cr(VI), moet je voorzichtig zijn.

Cr(VI) is gemakkelijk reduceerbaar met een reduktiemiddel. Bijvoorbeeld met natriumbisulfiet ( natrium waterstofsulfiet) in een nabehandeling.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 129

Re: Cr(VI) detectie

Heb je al eens getest hoe vast Cr(VI) kleurt?

de reactie is goed gekend voor oplossingen maar je controleert best of er ook bijvoorbeeld bij Cr2O3 reactie optreedt.

Berichten: 840

Re: Cr(VI) detectie

Weet je zeker dat er voor de reactie geen zuur nodig is, zoals dat vaak het geval is bij reductie van Cr(VI) ?

Berichten: 1.379

Re: Cr(VI) detectie

Dit kun je zelf uitzoeken. Wat gebeurt er met een paar oranje kristalletjes van natrium- of kalium dichromaat in een natriumbisulfietoplossing? Blijven ze oranje of treedt er een groenkleuring op? Zonder of met verwarming in een reageerbuis?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Re: Cr(VI) detectie

Als U vermeldt bij welke reaktie het Cr(VI) tijdens het produktieproces vrij komt is het beter te beoordelen.

Het blik gaat door een bichromaat bad waar het een zeer dun laagje chroomoxide krijgt op een veel dikkere tinoxidelaag. Dat kan op twee manieren:

1) Zonder stroom: Sn vermengt zich met Cr

Reactie:3 Sn + 2 HCrO4 - + 2 H+  3 SnO + Cr2O3 + 2 H2O.

2) Met stroom: Cr wordt tegen de Sn laag op gedrukt

Reactie: 2 HCrO4 - + 6 e- + 8 H+  Cr2O3 + 5 H2O

Het gaat er hier niet om of er in een van de lagen staal/blik Cr(VI) zit, maar of het aan het oppervlak zit en of die opgenomen kan worden door de huid. Dat is een van mijn belangrijkste vragen: Kan er Cr(VI) "vastplakken"aan het oppervlak van o.a. blik, en zo schade toebrengen aan mensen die ermee werken?

Heb je al eens getest hoe vast Cr(VI) kleurt?

Wat bedoel je precies met deze vraag? Of DPC alleen maar kleurt bij Cr(VI)? Dan klopt namelijk, want bij Cr(III) vindt geen kleuring plaats. Dit blijkt ook uit de reactie: 2 CrO4 2- + 3 H4DPCide + 8 H+ -> Cr(HDPCon)2 + H2DPCon + 8H2O

DPCide = diphenylcarbazide; DPCone = diphenylcarbazone.

Cr(VI) regeert met DPCide waarbij DPCide naar DPCone oxideert, en Cr(VI) gereduceerd wordt naar Cr(III). Cr(III) reageert niet met DPCide.

Weet je zeker dat er voor de reactie geen zuur nodig is, zoals dat vaak het geval is bij reductie van Cr(VI)?

Nee, ik weet zeker dat er geen zuur nodig is voor de reactie, die treedt alleen op als katalysator. Ik heb namelijk DPC bij twee Cr(VI) oplossingen gevoegd, waarbij ik de een in de koelkast heb bewaard, en de ander in de zuurkast bij kamertemperatuur. Na verloop van tijd kleurden beide oplossingen paars.

Wat gebeurt er met een paar oranje kristalletjes van natrium- of kalium dichromaat in een natriumbisulfietoplossing? Blijven ze oranje of treedt er een groenkleuring op? Zonder of met verwarming in een reageerbuis?

Ik heb een kaliumdichromaat oplossing gemaakt in demiwater. Daar gebeurt niets mee, de gele kleur blijft ook met verwarming. Waarom zou de stof opgelost moeten worden in een natriumbisulfietoplossing?

Berichten: 119

Re: Cr(VI) detectie

diphenylcarbazide oplossen in aceton.

paars rose kleur

Re: Cr(VI) detectie

???

dat doe ik toch ook?

lees mijn eerste bericht:
Voor de test gebruik ik 1,5-diphenylcarbazide (opgelost in aceton) als indicator. DPC i.c.m. Cr(VI) reageert tot Cr(III) en 1,5-diphenylcarbazone die samen een paarskleurig complex vormen.

Reageer