Lewisstructuren tekenen met PC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Lewisstructuren tekenen met PC

Ik geef les Chemie aan elektronicastudenten aan het hoger onderwijs. We werken met een digitaal leerplatform waar ik oefeningen en oplossingen zet voor de studenten, zodat ze er thuis aan kunnen werken. Nu zijn we aanbeland aan de Lewisstructuren en ik ben net mijn oplossingen aan het maken van de oefeningen, maar ik weet niet hoe ik dat het beste kan doen in word. Iemand tips?

Berichten: 133

Re: Lewisstructuren tekenen met PC

je kan op het web vele programma´s vinden die lmewisstructuren kunnen maken.

zelf gebruik ik Chemdraw ultra en Fontys Hogescholen gebruikt chemsketch

Na het tekenen van je structuur kunt u deze in het word document plaatsen. zover ik weet heeft word daar geen speciale functie van.

Berichten: 37

Re: Lewisstructuren tekenen met PC

Ik heb die Chemsketch gedownload. Ik heb het nog aan uitzoeken maar ik zie wel vooral organische chemie, het is eigenlijk voor de anorganische dat ik het nodig heb. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Lewisstructuren tekenen met PC

Ook voor anorganische stoffen kun je die gebruiken. Samengestelde ionen bevatten ook bindingen. Het enige verschil is dat dat geen koolstof-koolstofbindingen zijn.

Berichten: 37

Re: Lewisstructuren tekenen met PC

Het is mij gelukt, enkel spijtig dat de C in CO2 niet te zien is en ik de gepaarde valentie elektronen zelf rond de atomen met tekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Lewisstructuren tekenen met PC

Het kan wel, na veel puzzelen is het me gelukt.

Selecteer het knopje 'select/move' en dubbelklik op een koolstofatoom. Je krijgt dan een properties venster. Klik het tabblad common, en vink aan "show carbons" -> 'All'

;)

edit: over dat valentie, ik denk niet dat dit bedoelt, maar op dezelfde manier kun je op het tabblad 'atom' het knopje v aanzetten en de valentie veranderen of laten weergeven naast het atoom (in romeinse cijfers).

Ik vermoed echter dat je die Lewisstructuren bedoelt, en in dat geval heb ik geen idee of er een functie voor is, behalve het zelf erbij tekenen.

Reageer