Wat gebeurt er met het schuim?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Wat gebeurt er met het schuim?

Dag iedereen,

Lang geleden dat ik hier was maar nu heb ik opnieuw een probleem. We hebben in ons keuzevak de synthese vn zeep gezien met ethanol olie en NaOH oplossing.

Nadat we de zeep hadden, moesten we de zeep met gedestilleerd water schudden. Zo verkregen we schuim. Wanneer we Calciumchloride toevoegen verdwijnt het schuim. Dat kan ik enigszins verklaren. Maar wanneer we nu na 15 seconden schudden op het schuim natriumfosfaat toevoegen zou er iets moeten gebeuren. Ik heb geen idee wat er zou moeten gebeur of wat de verklaring is.

Daarna hadden we de opdracht om 10 ml van een oplossing van 1.5 gram / 100 ml detergent te nemen en die te schudden. Hier bij verkreeg ik schuim wat juist is maar daarna moesten we weer 4 druppels van 4% calciumchloride oplossing toe tevoegen. En weer heb ik geen enkele verklaring voor wat er hier naar gebeurt. Persoonlijk denk ik dat het aantal schuim gelijk blijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat gebeurt er met het schuim?

Weet je wat de oplosbaarheid van calciumzepen en calciumfosfaat in water is? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat gebeurt er met het schuim?

Er vanuit gaande dat jou zeep ouderwetse zeep is gemaakt uit vet en een loogoplossing
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 20

Re: Wat gebeurt er met het schuim?

Nope. Ik wil gwn weten waarom er soms iets met het schuim gebeurt en soms niets.

Berichten: 20

Re: Wat gebeurt er met het schuim?

Zou het kunnen dat na het toevoegen van de natriumfosfaat aan de zeepoplossing dat de oplossing gewoon meer base is geworden?

Ow dubbelpost

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat gebeurt er met het schuim?

Als je ze niet weet zoek je ze gwn op. Dan heb je het antwoord ook direct als je even logisch nadenkt.

Reageer