omkristallisatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

omkristallisatie

Ik heb een vraagje over omkristallisatie. Onlangs moesten we in het labo

een mengsel van benzoezuur met nog een vleugje ftaalzuur scheiden via omkristallistatie.

Ik weet dat kristalgroei bij uitkristalliseren selectief is en dat dus het kristal steeds moleculen van dezelfde soort gaat opnemen

Ik weet ook dat benzoezuur slechter oplosbaar is in water dan ftaalzuur.

Omdat we het water opwarmen neemt de oplosbaarheid van beide stoffen toe.

Bij afkoelen gaat dus het minst oplosbare eerst neerslaan (benzoezuur)

Mijn vragen zijn nu:

1. Wanneer een bepaalde temperatuur bereikt is ( kamertemperatuur) gaat ftaalzuur dan ook niet kristalliseren?

Zo kan men toch niet scheiden?

2. Waarom blijft er steeds nog een beetje benzoezuur achter in het moederloog? Slaat dat niet mee neer met de rest van het benzoezuur als het voldoende afgekoeld is? Waarom blijft dat nog in oplossing met het moederloog?

3. In mijn notities staat: slechts water bij doen tot het net allemaal is opgelost. Waarom? Ikzelf zie niet echt in waarom ik daar bij wijze van spreken geen hele emmer achter mag gieten omdat dit toch niets te maken heeft met de neerslag. ( ongeveer zelfde probleem als 2. vermoed ik)

ps: ik vermoed dat ik in het verkeerde forum zit, maar krijg bericht hier niet verwijderd. Excuses hiervoor.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Vraag verplaatst naar meer passend forum. ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2.399

Re: omkristallisatie

Kristal vorming begint als je een supersaturated oplossing hebt. Er is dus meer stof opgelost dan dat je zou verwachten als je naar het oplosbaarheids product kijkt.

Je wilt dus geen badkuip solvent gebruiken, omdat je dan veel meer stof nodig hebt om een supersaturated oplossing te krijgen.

Je kunt nu zelf wel beredeneren waarom er altijd wat in oplossing blijft neem ik aan?

Berichten: 19

Re: omkristallisatie

omdat wanneer de oververzadiging gedaan is, de kristalvorming ook stopt? dus er blijft enkel nog een verzadigde oplossing over, en die bevat dus nog stof.

:)

Berichten: 216

Re: omkristallisatie

Er zal waarschijnlijk minder opgeloste stof in de moederloog achterblijven dan je zou verwachten aan de hand van de oplosbaarheid. Dit omdat Benzoëzuur het niet erg vindt te kristalliseren op een mooi kristal. Als je lang blijft roeren lost het weer terug op tot de maximaal oplosbaarheid is gerealiseerd.

Reageer