Springen naar inhoud

[scheikunde] pH berekening

• Log in om te kunnen reageren

procestechniek

procestechniek

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:26

Voor een project moet ik het volgende oplossen:

2 stromen komen in 1 vat. Stroom 1 is 10 m3 vuil water met een pH van 10,2. Stroom 2 is vuil water met een pH van 7. Hoeveel m3 van stroom 2 moet er worden toegevoegd om een pH van 9,2 in het vat te krijgen.

Hoe pak ik dit aan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:30

Je zult eerst het aantal mol base van het eerste vat moeten weten. Ik neem hier aan dat het om sterke base gaat, anders valt dit niet zo simpel op te lossen.

EDIT: ik pleit nog altijd voor de functie om automatisch een berichtvoorbeeld te zien, zodat er niet door 2 man hetzelfde wordt gezegd :P

Veranderd door Fuzzwood, 26 oktober 2009 - 14:32

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:30

Het ligt er een beetje aan wat de reden van de verhoogde pH van stroom 1 is. Als het het gevolg is van een buffer, is de vraag niet zo eenvoudig als dat dat niet zo is.

Ervan uitgaande dat het een 'gewone' situatie is:
1) bereken eens [OH]- in stroom 1
2) idem, wat het zou moeten zijn

[edit]Fuzzwood 8-[ :D

Veranderd door Beryllium, 26 oktober 2009 - 14:31

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

procestechniek

procestechniek

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:34

Je zult eerst het aantal mol base van het eerste vat moeten weten. Ik neem hier aan dat het om sterke base gaat, anders valt dit niet zo simpel op te lossen.

EDIT: ik pleit nog altijd voor de functie om automatisch een berichtvoorbeeld te zien, zodat er niet door 2 man hetzelfde wordt gezegd :P

Het aantal mol is moeilijk uit te rekenen omdat de stromen een hoop verschillende stoffen bevatten. Voornamelijk bevatten ze sulfaat zware metalen en chlorides.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:38

Zoiets kun je ook uit de pH halen. Dat stelt die namelijk voor. Maar zoals ik al zei geldt dat alleen voor sterke basen, chloride en sulfaat vallen niet in dat rijtje.

procestechniek

procestechniek

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:39

Het ligt er een beetje aan wat de reden van de verhoogde pH van stroom 1 is. Als het het gevolg is van een buffer, is de vraag niet zo eenvoudig als dat dat niet zo is.

Ervan uitgaande dat het een 'gewone' situatie is:
1) bereken eens [OH]- in stroom 1
2) idem, wat het zou moeten zijn

[edit]Fuzzwood 8-[ :D

Wat bedoel je precies met: als het een gevolg van een buffer is?

De OH- concentratie van stroom 1 is 1,585*10-4 mol/l van stroom 2 is dit 1,0*10-7 mol/l

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:41

Als dat een pH is als gevolg van een buffersysteem ga je veel meer zuur nodig hebben om die pH omlaag te krikken.

procestechniek

procestechniek

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 14:46

Als dat een pH is als gevolg van een buffersysteem ga je veel meer zuur nodig hebben om die pH omlaag te krikken.

Maar stroom 2 is in dit geval de "zure stroom"die de pH in het vat doet verlagen. Sorry maar ik snap denk ik niet goed wat je bedoel..

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 15:21

Allereerst maar eens googlen wat een buffer precies is dan. ;)

Martijn1986

Martijn1986

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 15:37

Misschien domme opmerking maar is dit theoretisch of werkelijkheid?
Anders kun je dit misschien op een kleine schaal uitvoeren ;)

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 15:40

Dit is niet te berekenen, je zult dit moeten doen op labschaal.
Je kunt allerlei reacties krijgen van die twee stromen met hele vreemde gevolgen voor de pH.

procestechniek

procestechniek

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 15:50

Bedankt voor alle reactie's

ik ben al een hoop wijzer geworden!
@ Martijn Het is deels werkelijkheid. In het vat komt stroom 1 met een pH van 10,2 in het vat moet een pH van 9,2 heersen. Dit wordt geregelt met een HCL dosering. Ik ben aan het uitzoeken of dat de stroom met een pH van 7 kan worden toegevoegd en in welke hoeveelheid om de pH naar 9,2 te krijgen zonder HCL dosering.
Ik ga het eens op labschaal proberen.

nogmaals bedankt! :D

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 16:06

Het zou kunnen, maar dat kun je nog het beste laten regelen icm een pH sensor en een regelkring die een klep aanstuurt. En dan komt natuurlijk het management zeuren dat het te duur is om dat binnen 5 jaar terugbetaald te zien op wat ze winnen door geen HCl te gebruiken.

Veranderd door Fuzzwood, 26 oktober 2009 - 16:08

procestechniek

procestechniek

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 16:14

Het zou kunnen, maar dat kun je nog het beste laten regelen icm een pH sensor en een regelkring die een klep aanstuurt. En dan komt natuurlijk het management zeuren dat het te duur is om dat binnen 5 jaar terugbetaald te zien op wat ze winnen door geen HCl te gebruiken.

Bedankt voor de tip. :) Nou het probleem is dat de stroom met de pH van 7 moet worden verwerkt in het proces en dat kan als het vanaf het vat wordt ingebracht. De hoeveelheid die moet worden verwerkt is nog niet helemaal duidelijk dus misschien zal er als nog HCL moeten worden gedoseerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures