Springen naar inhoud

ontijzeren van water op kleine schaal

• Log in om te kunnen reageren

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 09:58

Hoi allemaal,

nieuw op het forum en ik zit met een prangende vraag!
Eerst even inleiden: ik ben educatief medewerker in een bezoekerscentrum van een waterwinningsmaatschappij in BelgiŽ. Wij halen water uit een zoetwaterlens in de duinen en maken er drinkwater van.

Hoe raar het ook lijkt maar we hebben geen chemicus aan boord van het bedrijf. Enkel een aantal mensen die vooropgestelde metingen uitvoeren, that's it. Daarom dat ik hier terecht kom met mijn vraag.

Dat ruw grondwater uit de duinen moet worden ontijzerd omwille van de ijzersmaak. Dat doen we door het beluchten van het water met roterende borstels.

Dat is de formule veronderstel ik:

4Fe + 6H2O + 3O2 --> 4Fe³+ + 12(OH)- --> 4Fe(OH)3 + 4FeO(OH) + 4H2O

Kan ik deze techniek toepassen op kleine schaal als praktische proef? Want als ik een liter ruw grondwater zou nemen en beluchten dan is er te weinig ijzer in oplossing om vlokvorming aan te tonen en achteraf te filteren. Kan ik ijzer toevoegen? pH aanpassen? ...

Kunnen jullie mij op weg helpen?

alvast heel erg bedankt!

Bart :)

Veranderd door AtroX, 27 oktober 2009 - 10:14

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 18:17

Ik denk dat het ijzer in het duinwater voornamelijk als Fe2+ aanwezig is. Ik verwacht geen metaal ijzer in dat water.

Door de zuurstof wordt dit Fe2+ geoxideerd tot Fe3+ en dat slaat dan inderdaad neer als de door jou aangegeven verbindingen.

Dit proces is in het lab best na te bootsen. Het hangt ervan af wat je wilt meten aan dat proces. Ik zou niet de pH gaan aanpassen, want dan ljikt het proces in niets meer op de echte zuivering. IJzer toevoegen kan wel, maar de vraag is in welke vorm (welk zout). Want ook daarmee ga je afwijken van de echte situatie en kun je de vlokvorming beÔnvloeden.
Zelf zie ik er het meest in om toch maar meer grondwater te nemen: 50 of 100 liter i.p.v. 1 liter?

AtroX

AtroX

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 19:51

Dag Marjanne,

de bedoeling is om een eenvoudige proef op te stellen voor kinderen om alle stappen in het waterwinningsproces voor te stellen. Voor hen is de chemische achtergrond van geen enkel belang. Enkel het visuele aspect. Daarom dat ik met beperkte hoeveelheden water wil werken.

Het ijzer in grondwater komt inderdaad onder de vorm van tweewaardig ijzer voor.
Mij gaat het vooral om het effect van vlokvorming na het beluchten.

Misschien krijgen ze van ons een liter water met extra toegevoegd ijzer waar ze het in een soort "blender" moeten beluchten...

mvg,

Bart

MarinaV

MarinaV

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 21:27

Bij het boren van een put moesten we iedere keer een pannetje water koken om het ijzergehalte te controleren. Je krijgt dan heel snel een rode kleur als er ijzer in zit.
Misschien kan je ook eens mohr's zout toevoegen ((NH4)2Fe(SO4)2). Ik vermoed dat je bij beluchten ook snel vorming van ijzer (III) krijgt.
Je kan zout of zuren toevoegen om het proces nog sneller te laten gaan.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 21:53

Om het ijzer neer te slaan moet je eerst een beetje verdunde waterstofperoxide toevoegen en dan onder roeren de pH naar 9 brengen met wat soda-oplossing.
Bij voldoende ijzer krijg je dan vlokvorming.
Met een spatelpuntje behangersplaksel slaar het nog leuk neer ook.

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 21:54

slaat bedoel ik

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures