Molair

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Molair

Hallo,

Ik moet weten wat een molair is, maar op het internet (wiki enz.) staat het best wel lastig uitgelegd.

Kan iemand hier een beetje op een simpele manier uitleggen wat het begrip molair inhoud en wat er mee word bedoelt?

Alvast bedankt!

Gr.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Molair

Eerste hit op 'molair' in google:
De molair (M) is de verouderde naam voor de eenheid van molaire concentratie of (verouderd) molariteit en komt overeen met 1 mol per liter: 1 M = 1 mol/liter.
Molair is dus niets anders dan mol per liter.

3,4 molair is 3,4 mol per liter.

Berichten: 23

Re: Molair

Moliar per liter zegt me weinig, ik wil graag weten; wat kan je ermee, hoe moet je er mee rekenen en wat is het

Gr.

Berichten: 157

Re: Molair

als molair, mol/liter betekent, misschien handig om dan op mol te zoeken...

Edit: Nee, niet het dier :P

Berichten: 23

Re: Molair

Ik moet alleen een betere uilteg weten over het begrip; hoe het ermee zit, hoe je ermee kan rekenen enz. hoef alleen een kleine opheldering te krijgen :P, want het is nu nog behoorlijk wazig nu ik er mee bezig ben

Berichten: 157

Re: Molair

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(eenheid)

hierin staat dus dat 1 mol overeen komt met 12g 12C.

Het nut hiervan is dat je aan een reactieformule kan zien dat x gram van stof a met x gram van stof B reageerd tot x gram AB

vb:

2H2O --> 2H2 + O2

2 mol water reageert tot 2 mol H2 en 1 mol O2

36 gram water reageert tot 4 gram H2 en 32 gram O2

(H = 1g/mol, O = 16g/mol)

edit:

De H-tjes en O-tjes moeten voor en na de reactiepijl gelijk zijn. Wat hieruit dan op te merken is, is dat er 2x zoveel H2 ontstaat dan O2.

Berichten: 23

Re: Molair

Ik had begrepen dat 1 mol 6,022*10^23 is

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molair

Dat klopt, het staat voor een x aantal deeltjes. Het is in feite een conversie om x gram atomen/moleculen/ionen overeen te laten komen met het atoomgewicht van alle deeltjes waarvan je het molgewicht hebt. Als je dus 6,022*10^23 dezelfde atomen/moleculen/ionen neemt, dan weegt dat hetzelfde in gram als het aantal atomaire massa eenheden dat een van die atomen/moleculen/ionen weegt.

1 mol NaCl weegt 58,44 gram. 1 molecuul NaCl weegt 58,44u.

Los ik dus 116,88 g NaCl op in water, dan heb ik een 2 mol/l NaCl oplossing.

Dit is ook handig voor reacties.

Stel ik wil al het chloride neerslaan met zilverionen:

Ag+ + Cl- --> AgCl (s)

Je ziet dat ik 1 zilverion nodig ga hebben om 1 chlorideion neer te slaan. Dit geldt ook als ik in aantal mol ga rekenen: 1 mol zilverionen voor 1 mol chlorideionen.

Ik heb voor de oplossing die ik gemaakt heb, 2 mol zilverionen nodig.

Ik gooi hiervoor dus 2 mol zilvernitraat (AgNO3) bij de gemaakte NaCl oplossing. Ik dien hiervoor 2 mol * 169,89 g/mol (1 mol zilvernitraat weegt 169,89 g) = 339,78 g zilvernitraat op te lossen.

Dat is het hele punt van mol, je kunt op die manier rekenen met een x aantal deeltjes, ongeacht het molgewicht van de stof waarover het gaat. Naderhand kun je met molmassa's weer terugrekenen naar massa's.

Reageer