Trenlijn versus control chart

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Trenlijn versus control chart

Hoi

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een trendlijn en control chart? Ik heb geleerd dat het hetzelfde is maar mijn collega denkt er anders over.

Nog een discussie met collega: Mag de x-as en de y-as omgedraaid worden? Maw. Mag je wat eigenlijk op de x-as moet staan op de y-as neerzetten en andersom om een betere grafiek te krijgen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Trenlijn versus control chart

Je kan x- en y-as gerust omdraaien, zolang je je realiseert dat de grafiek dan nooit beter wordt; als je dat denkt, zit je fout. En je je realiseert dat Y de functie is van X en niet andersom.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 129

Re: Trenlijn versus control chart

Een trendlijn geeft je de lijn die je meetpunten het beste benadert. dit gebruik je o.a. om uitgaande van een reeks oplossingen met gekende concentratie die je opmeet een ijklijn te berekenen. Met die ijklijn kan je dan concentraties van onbekende stalen terugrekenen.

Een trendlijn gebruik je bij een spreidingsdiagram (zowel op x- en y-as numerieke waarden, en op een waarde-as)

Zie ook de uitleg op de website van microsoft Excel

Een controlekaart gebruik je om na te gaan of je proces onder controle is, of er geen meetwaarden zijn die te sterk afwijken, of er een drift is, ...

In een eerste stap stel je de grenzen op, daarna worden regelmatig (dagelijks, om de x uren, ...) meetwaarden op de kaart ingevuld en kan je zien of ze niet buiten de grenzen vallen, ...

Er zijn zo meerdere types controlekaarten: Shewart; Levey-Jennings kaart, Westgard kaart

Om zo een kaart te tekenen gebruik je een lijndiagram.

ivm omdraaien van de assen: op de x-as zet je normaal de onafhankelijke variabele (wat je zelf in de hand hebt, bijvoorbeeld de concentratie), op de y-as de afhankelijke variabele (die hangt van de x af, zoals de gemeten absorbantie of stroom of ...)

Reageer